Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9358
Title: العنف المدرسي وعلاقته بالتحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط بـمتوسطة علي بن أبي طالب بـمدينة غرداية
Authors: فريدة, لعمور
Keywords: العنف المدرسي
التحصيل الدراسي
school violence
academic achievement
Issue Date: 2024
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: أجريت الدراسة الحالية بهدف التعرف على مستوى العنف المدرسي والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط بمتوسطة علي بن أبي طالب،وكذا الكشف عن العلاقة الإرتباطية بين مستوى العنف المدرسي والتحصيل الدراسي، ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة اعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي الإرتباطي وهو المنهج المناسب للدراسة الحالية، اعتمدت على مقياس العنف المدرسي لـ عبود صلاح الدين وعبود عبد الغني 2003،ثم تطبيقه على عينة متكونة من139تلميذا من السنة الرابعة متوسط من متوسطة علي بن أبي طالب بغرداية ،تم اختيارها على طريق العينة عشوائية بسيطة. و قصد معالجة البيانات تم الاعتماد على برنامج الحزم الإحصائيspss25:وقد تم التوصل إلى النتائج التالية:  مستوى العنف المدرسي مرتفع لدى تلاميذ الرابعة متوسط بمتوسطة علي بن أبي طالب.  مستوى التحصيل الدراسي متوسط لدى تلاميذ الرابعة متوسط بمتوسطة علي بن أبي طالب.  توجد علاقة بين العنف المدرسي والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ الرابعة متوسط بمتوسطة علي بن أبي طالب . وقد نوقشت نتائج الدراسة في ضوء الجانب النظري والدراسات السابقة والواقع المعاش و اختتمت بتقديم بعض المقترحات. The current study was conducted with the aim of identifying the level of school violence and academic achievement among Ali bin Abi Talib’s high school student, as well as revealing the correlation between the level of school violence and academic achievement. In order to achieve the objectives of the study, the student relied on the descriptive, correlational approach, which is the appropriate approach for the current study. We relied on the school violence questionnaire by Aboud Salah El-Din and Aboud Abdel-Ghani 2003, and then it was applied to a sample consisting of 139 students in the fourth year of the Ali bin Abi Talib College in Ghardaia, who were selected through purposive sampling. In order to process the data, we relied on the statistical package program spss25, and the following results were reached:  The level of school violence is high among fourth-grade middle school Ali bin Abi Talib students.  The level of academic achievement is average among fourth-grade students, Ali bin Abi Talib’s completion average.  There is a relationship between school violence and academic achievement among fourth grade middle school students, Ali Ibn Abi Talib. The results of the study were discussed in light of the theoretical aspect, previous studies, and the lived reality, and were concluded by presenting some suggestions
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9358
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108.04.502.pdf3.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.