Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10375
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorشرفاوي, ذهيبة-
dc.date.accessioned2025-12-04T09:06:45Z-
dc.date.available2025-12-04T09:06:45Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10375-
dc.description.abstractىدفت ىذه الدراسة إلذ الكشف عن العلاقة بتُ اليقظة العقلية والدافعية للإلصاز لدى أساتذة التعليم الإبتدائي ببلدية زلفانة، فضلا عن مستوى اليقظة العقلية والدافعية للإلصاز لدى أساتذة التعليم الإبتدائي ببلدية زلفانة، حيث اعتمدت الدراسة على منهجية البحث الوصفي، واستخدمت مقاييس موحدة لقياس اليقظة العقلية والدافعية للإلصاز، طبقت الدراسة على عينة بلغ عددىا 60 أستاذا، من .)Spss.20( خلاؿ الدعالجة الإحصائية باستخداـ برنامج الحزمة الإحصائية توصلت إلذ النتائج التالية:  مستوى اليقظة العقلية لدى أساتذة التعليم الإبتدائي ببلدية زلفانة عاؿ.  مستوى الدافعية للإلصاز لدى أساتذة التعليم الإبتدائي ببلدية زلفانة عاؿ.  توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بتُ اليقظة العقلية والدافعية للإلصاز لدى أساتذة التعليم الإبتدائي ببلدية زلفانة.This study aimed to explore the relationship between mindfulness and achievement motivation among primary school teachers in the municipality of Zelfana, as well as to assess the levels of mindfulness and achievement motivation among these teachers. The study employed a descriptive research methodology and used standardized scales to measure mindfulness and achievement motivation. It was conducted on a sample of 60 teachers, with statistical analysis performed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS.20). The study reached the following results:  The level of mindfulness among primary school teachers in the municipality of Zelfana is high.  The level of achievement motivation among primary school teachers in the municipality of Zelfana is high.  There is a statistically significant relationship between mindfulness and achievement motivation among primary school teachers in the municipality of Zelfana.EN_en
dc.publisherجامعة غردايةEN_en
dc.subjectاليقظة العقليةEN_en
dc.subjectالدافعية للإلصازEN_en
dc.subjectMindfulnessEN_en
dc.subjectAttention, AwarenessEN_en
dc.titleاليقضة العقلية وعلاقتها بالدافعية للإنجاز لدى أساتذة التعليم الابتدائي دراسة ميدانية بابتدائيات بلدية زلفانةEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108.04.567.pdf1.44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.