Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10285
Title: دور القيادة الأخلاقية في تحسين الأداء الأكاديمي في الطور الابتدائي - دراسة حالة ببعض الابتدائيات ببلدية متليلي -
Authors: حسناء سرين, بن لخديم
جميلة, فيها خير
Keywords: قيادة أخلاقية
أداء أكاديمي
مناخ مدرسي
Issue Date: 2025
Publisher: جامعة غرداية : كلية العلوم الإقتصادية ، التجارية وعلوم التسيير
Abstract: تُبرز هذذه الذدراسذة الذدور الحيوي للقيذادة الأخلاقيذة في يسذين الأداء الأكذاد ي لذد تلاميذذ الطور الابتدائي. ترتكز الدراسذة على فرضذية أن القادة التربويين الذين يتحلون بالنزاهة، والعدل، والشذفافية، والتعاطف، يُسذاكون بشذكل مباشذر في بناء بيوة تعليمية إ ابية ومُحفزة. ففي هذه المرحلة التأسذيسذية من حياة الطفل، ي ر سلوك القائد على جميع أطراف العملية التعليمية، من معلمين وطلاب وأولياء أمور. تسذتكشذف الدراسذة الكيفية الت كن للممارسذات القيادية الأخلاقية أن تُعزز من دافعية المعلمين، وتزيد من جودة أدائهم، وتُسذهم في خلق قافة مدرسذية يسذودها الاحترام والثقة. هذا المناد الإ ابي ينعك بدوره على الطلاب، فيُحسذن من دوافعهم للتعلم، ويُنمي لديهم سذلوكيات إ ابية كالانضذبال والتعاون، اُ يُفضذي في النهاية إلى يسذين الأداء الأكاد ي ورفع مسذتويات التحصذيل الدراسذي. ددف الدراسذة إلى يديد هذه العلاقة بشذكل واضذح، وتقدو توصذيات عملية لتعزيز القيادة الأخلاقية في المدارس الابتدائية، إ اناً تن الاسذتثمار في قادة تربوي ين أخلاقيين هو استثمار في مستقبل أجيالناThis study highlights the vital role of ethical leadership in enhancing the academic performance of primary school students. The research posits that educational leaders who embody integrity, justice, transparency, and empathy contribute directly to fostering a positive and stimulating learning environment. In this foundational stage of a child's life, the leader's behavior influences all stakeholders in the educational process, including teachers, students, and parents. The study explores how ethical leadership practices can boost teacher motivation, improve their performance quality, and help create a school culture built on respect and trust. This positive climate, in turn, reflects positively on students, improving their learning motivation, developing positive behaviors such as discipline and cooperation, ultimately leading to improved academic performance and higher achievement levels. The study aims to clearly define this relationship and offer practical recommendations for strengthening ethical leadership in primary schools, based on the belief that investing in ethical educational leaders is an investment in the future of our generations.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10285
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.