الخلاصة:
تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف أثر التنظيمات الطلابية على دعم الطالب الجامعي، من خلال دراسة ميدانية بجامعة غرداية. وقد انطلقت من إشكالية مفادها: كيف تساهم التنظيمات الطلابية في دعم الطالب الجامعي على المستويين الأكاديمي والاجتماعي؟
واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، مدعّمًا بمنهج ميداني استقصائي، من خلال توزيع استبيانات على عينة من طلبة جامعة غرداية، بهدف قياس مدى تأثير الأنشطة التي تقدمها التنظيمات الطلابية على تحصيل الطالب العلمي وتفاعله الاجتماعي.
وتوصلت الدراسة إلى أن للتنظيمات الطلابية دورًا مهمًا في تنمية المهارات الأكاديمية والاجتماعية للطلبة، إذ تسهم الأنشطة الأكاديمية التي تنظمها هذه الهيئات في تعزيز التحصيل العلمي، بينما تساهم الأنشطة الاجتماعية في تطوير العلاقات والانخراط الإيجابي داخل الوسط الجامعي. كما أظهرت النتائج تفاوتًا في درجة الاستفادة حسب الجنس والمستوى الدراسي.
واختتمت الدراسة بعدد من التوصيات، أهمها ضرورة توفير بيئة مؤسساتية محفزة تُمكّن التنظيمات الطلابية من أداء مهامها بفعالية، وتشجيع الطلبة على الانخراط فيها لما لها من أثر مباشر على تطوير الذات وتحقيق التوازن بين الحياة الأكاديمية والاجتماعية.
This study aims to explore the impact of student organizations on supporting university students, through a field investigation at the University of Ghardaia. The research addresses the central question: How do student organizations contribute to supporting university students academically and socially?
The study adopted a descriptive and analytical methodology, supported by fieldwork using a structured questionnaire distributed to a sample of students at the University of Ghardaia. The objective was to assess the extent to which the activities provided by student organizations influence students’ academic performance and social integration.
The findings revealed that student organizations play a significant role in enhancing students’ academic and social skills. Academic activities organized by these bodies contribute to improving academic achievement, while social activities foster interaction and positive engagement within the university environment. The results also showed variations in the level of benefit based on gender and academic level.
The study concluded with several recommendations, most notably the need to create a supportive institutional environment that enables student organizations to function effectively and encourages students to engage in them, given their direct impact on personal development and the balance between academic and social life