Abstract:
إهتمت دراستنا بتحليل ثمتتلات الطلبة للمقاولة وأثرها على عزوفهم عن إنشاء مؤسسة ناشئة وقد ركزنا في دراستنا على بعدين أساسين هما الرأس مال الأجتماعي (الأسرة، المحيط الجامعة...) والوعي المقاولاتي والذي بدوره يعكس مدى إلمام الطلبة بلحقل المقاولاتي وكمية الرصيد السوسيوثقافي حولها، إعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، كما إستخدمت الإستمارة كأداة رئيسئة لجمع البيانات إلى جانب المقابلة والملاحظة بلمشاركة، أجريت الدراسة على عينة من طلبة كلية العلوم الإجتماعية والإنسانية لسنة الثالثة ليسانيس بلغ عددها 123 طالب من مجموع 410 طالب شملت كل التخصصات أي نسبة 30% من كل تخصص. ومن أهم النتائج: أن رأس س المال الإجتماعي يؤثر في عزوف الطلبة عن إنشاء مؤسسة ناشئة، وعدم إمتلاك الطالب لوعي مقاولاتي هو الآخر يؤثر على عزوفه عن إنشاء مؤسسة ناشئة، التخصص له دور مهم في التوجه نحو المقاولة.
This study investigates the role of students’ perceptions of entrepreneurship in shaping their reluctance to establish startup ventures. The research focuses on two core dimensions: social capital—encompassing influences from family, peers, and the university environment—and entrepreneurial awareness, which reflects the depth of students’ knowledge of the entrepreneurial field and their socio-cultural capital related to it.
A descriptive-analytical methodology was adopted, utilizing a structured questionnaire as the primary data collection instrument, supported by interviews and participant observation. The study sample comprised 123 third-year undergraduate students from the Faculty of Social and Human Sciences, representing approximately 30% of the total student population (410 students) across all specializations.
The findings reveal that: Social capital significantly influences students’ entrepreneurial decisions, often contributing to their reluctance to pursue startup initiatives; A lack of entrepreneurial awareness hinders students from considering entrepreneurship as a viable career path; Academic specialization plays a notable role in shaping students’ orientation toward entrepreneurship.