Abstract:
هدفتالدراسةالىقياستأثيرعملياتادارةالمعرفة (تشخيص،توليد،توزيع،تطبيق) علىالابداعالتكنولوجي(ابداعالعمليةالانتاجية،ابداعالمنتج) فيالمؤسسةالصناعية ALPHAPIPEلولايةغرداية، وتماستخدامالمنهجالوصفي،بالإضافةالىاستخدامالاستبيانكأداةلجمعالبياناتوالمعلوماتمنأفرادعينةالدراسةالتيبلغت 37 موظففيالمؤسسة محلالدراسة تماختيارهمبشكلعشوائيمنبين764موظفكمااعتمدنافيتحليلنتائجالدراسةباستخدامبرنامجالحزمةالاحصائيةللعلومالاجتماعية.
توصلتنتائجالدراسةالىأنهيوجدأثرلادارةالمعرفةعلىالابداعالتكنولوجيبمؤسسةALFAPIPEلصناعةالانابيببولايةغرداية،وأوصتالدراسةبضرورةتفعيلجلساتوندواتللكشفعنالمعرفةلدىالعاملينوضرورةتوفربيئةداعمةتشجععلىالابداعلتوليدافكارجديدةفيالمؤسسة
Studyof aimed to measure the impact of knowledge management processes (diagnosis ,generation ,acquisition,storage,transfer,application ) on technological innovation (production process innovation, product innovation) in the industrial institution ALFAPIPE in the state of Ghardaia. The descriptive approach was used, in addition to using the questionnaire as a tool to collect data and information from the study sample members, which amounted to 37 employees in the institution under study, who were randomly selected from among .764 employees. We also relied on analyzing the results of the study using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) program. The results of the studyshowedthatthereis an impact of knowledge management on technological innovation in the ALFAPIPE pipe manufacturingcompany in Ghardaia. The studyrecommended the need to activate sessions and seminars to reveal the knowledge of employees and the need to provide a supportiveenvironmentthat encourages innovation to generate new ideas in the company