Abstract:
تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر الرقابة الإدارية في تحسين الأداء الوظيفي داخل مديرية التكوين المهني لولاية المنيعة والمراكز التابعة لها،وإبراز واقع تطبيق الرقابة الادارية ومستوى أداء الموظفين فيها. ولتحقيق هذهالأهداف تم اعتماد المنهج الوصفي في الجانب النظري، ومنهج دراسة الحالة في الجانب الميداني، حيث تم جمع البيانات من خلال استبيان وُزّع على عينة مكوّنة من 60 فردا من إجمالي تعداد المجتمع 130إطارًا إداريًا بالمؤسسة،حيث تم استرجاع 45 استبانة منها 44 استبانة صالحة للتحليل.
وبناءا على مخرجات برنامجSPSS أظهرت النتائج أن الرقابة الإدارية تساهم بشكل محوري في تحسين جودة الأداء الوظيفي للعاملين، من خلال ضبط السلوك التنظيمي، ورفع مستويات الالتزام والانضباط داخل المؤسسة واختُتمت الدراسة بجملة من التوصيات كان من أبرزها التأكيد على ضرورة الالتزام بتطبيق آليات الرقابة الإدارية بشكل فعّال، لما لذلك من أثر إيجابي مباشر على تطوير وتحسين الأداء العام للمؤسسة
This study aims to reveal the impact of administrative control on improving job performance within the Directorate of Vocational Training in the Wilaya of El Menia and its affiliated centers. It also seeks to highlight the reality of implementing administrative control and the level of employee performance. To achieve these objectives, the descriptive approach was adopted for the theoretical part, and the case study method was used for the fieldwork. Data was collected through a questionnaire distributed to a sample of 60 individuals out of a total population of 130 administrative staff members in the institution. A total of 45 questionnaires were retrieved, of which 44 were valid for analysis.
Based on the outputs of the SPSS program, the results showed that administrative control plays a pivotal role in improving the quality of job performance by regulating organizational behavior and raising levels of commitment and discipline within the institution. The study concluded with a set of recommendations, the most prominent of which is the emphasis on the necessity of effectively implementing administrative control mechanisms due to their direct positive impact on the development and improvement of the institution's overall performance