dc.description.abstract |
تهدف هذه الدراسة إلى تحليل مدى تأثير مخرجات التكوين الجامعي في الجزائر على تلبية متطلبات سوق الشغل دراسة حالة عينة من المهنين والطلبة وخريجي الجامعة بغرداية وورقلة، من خلال تسليط الضوء على أوجه القصور في المنظومة التكوينية الجامعية، ومدى توافقها مع الاحتياجات المهنية المتغيرة. ولتحقيق أهداف الدراسة، تم الاعتماد على استخدام المنهج الوصفي ، عبر توزيع استبيان على عينة مكونة من المهنيين (65)، وطلبة و خريجي الجامعات (184) بغرداية و ورقلة.
توصلت الدراسة الى وجود اثر للسياسات والمناهج الجامعية، وكذلك لمخرجات التكوين الجامعي، في تلبية متطلبات سوق الشغل من وجهة نظر أرباب العمل والطلبة والخريجين. في المقابل، لم تُظهر نتائج الدراسة وجود أثرًا لمواءمة التكوين الجامعي مع متطلبات السوق على تلبية هذه المتطلبات.
This study aims to assess the impact of university training outcomes in Algeria on meeting the requirements of the labor market, by examining a sample of professionals, students, and graduates from the regions of Ghardaïa and Ouargla. The research highlights key shortcomings within the university training system and evaluates the extent to which it aligns with the evolving needs of the job market.
To achieve its objectives, the study adopted a descriptive research approach, utilizing a questionnaire distributed to a sample of 65 professionals and 184 students and graduates from Ghardaïa and Ouargla.
The findings reveal that university policies, academic curricula, and training outcomes play a significant role in meeting labor market demands, according to the perspectives of employers, students, and graduates. However, the results also indicate that the alignment between academic training and labor market needs does not have a measurable impact on fulfilling those demands. |
EN_en |