DSpace Repository

التحول الرقمي في المؤسسات الجامعية كمطلب لتحقيق الإستدامة الرقمية دراسة حالة:كلية العلوم الإقتصادية والتجارية وعلوم التسيير-غرداية-

Show simple item record

dc.contributor.author فوزية, بن هاشم
dc.date.accessioned 2025-10-14T08:54:37Z
dc.date.available 2025-10-14T08:54:37Z
dc.date.issued 2025-06-12
dc.identifier.uri https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9911
dc.description.abstract تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مدى مساهمة التحول الرقمي في تحقيق الإستدامة الرقمية بكلية العلوم الإقتصادية والتجارية وعلوم التسيير بجامعة غرداية، ولتحقيق هدف الدراسة تم الإعتماد على المنهج الوصفي في إطار العرض النظري والمنهج الدراسة الحالة في الجانب التطبيقي، فيما تم إستخدام الإستبيان كأدات رئيسية لدراسة على عينة تقدر ب (68) فرداً مكون من أساتذة وإداريين بجامعة غرداية بالإضافة الى إجراء مقابلة لدعم الدراسة، وفي نهاية توصلنا إلى مجموعة من النتائج أهمها: أن مستوى التحول الرقمي والإستدامة الرقمية بالجامعة يقيم على أنه متوسط بشكل عام نظرا لقياس الأبعاد المحددة، اما بخصوص العلاقة والأثر أثبت النتائج وجود علاقة إرتباطية طردية متوسطة وإيجابية دالة إحصائياً للتحول الرقمي والإستدامة الرقمية، من خلال هذه النتائج نقترح بعض التوصيات: منها التوصيات المتعلقة بتعزيز التحول الرقمي هي إعطاء أولوية قصوى لتحسين وتطوير البنية التحتية مع زيادة سرعة الإنترنت داخل الحرم الجامعي، وضع خطط إستقطاب وتوظيف لكفاءات متخصصة في مجال الرقمنة حسب إحتياجات الفعلية للجامعة وتوصيات المتعلقة بتحقيق الإستدامة الرقمية هي وضع سياسات وإجراءات واضحة لإدارة المعلومات الرقمية منذ إنشائها وحتى أرشفتها أو إتلافها، مع التركيز على تحديث المحتوى بانتظام وضمان سهولة الوصول إليه وموثوقيته.This study aims to determine the extent to which digital transformation contributes to achieving digital sustainability at the Faculty of Economic, Commercial and Management Sciences of the University of Ghardaïa To achieve the goal of the study, the descriptive approach was relied upon within the framework of the theoretical presentation, the case study approach in the applied aspect, while the questionnaire was used as the main tool for the study On a sample estimated at (68) individuals consisting of professors and administrators at the college, in addition to conducting an interview to support the study at the end, we reached a set of results, the most important of which is: The level of digital transformation and digital sustainability at the college is evaluated as average in general due to measuring the specific dimensions As for the relationship and impact, the results proved the existence of a moderate and positive direct correlation that is statistically significant for digital transformation and digital sustainability Through these results, we propose Some recommendations related to promoting digital transformation are to give top priority to improving and developing infrastructure while increasing Internet speed on campus Develop plans to attract and employ specialized competencies in the field of digitization according to the actual needs of the university. As for the recommendations related to achieving digital sustainability, develop clear policies and procedures for managing digital information from its creation until it is archived or destroyed, with a focus on updating the content regularly and ensuring its ease of access and reliability EN_en
dc.publisher جامعة غرداية - كلية العلوم الإقتصادية التجارية وعلوم التسيير EN_en
dc.subject تحول رقمي EN_en
dc.subject تكنولوجيا EN_en
dc.subject جامعة غرداية EN_en
dc.title التحول الرقمي في المؤسسات الجامعية كمطلب لتحقيق الإستدامة الرقمية دراسة حالة:كلية العلوم الإقتصادية والتجارية وعلوم التسيير-غرداية- EN_en
dc.type Thesis EN_en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account