DSpace Repository

في ترقية المنتوج الجزائري في الأسواق الدولية (Safex) دور

Show simple item record

dc.contributor.author اسامة, طرشي
dc.contributor.author مبروكة, يحي شريف
dc.date.accessioned 2025-10-12T13:15:36Z
dc.date.available 2025-10-12T13:15:36Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.uri https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9900
dc.description.abstract تهدفهذهالمذكرةإلىدراسةدورالسياسةالاقتصاديةالجزائريةفيدعموترقيةالصادراتخارجقطاعالمحروقات،معالتركيزعلىالمساعداتغيرالمباشرةالتيتعتمدهاالدولةلتعزيزتنافسيةالمنتجاتالجزائريةفيالأسواقالعالمية. وقدتمتوظيفالمنهجالوصفيالتحليليلتشخيصواقعالصادراتالجزائريةوتحليلمختلفالآلياتالمعتمدةلترقيتها،مثلالأدواتالتحفيزيةالبنيةالتحتيةوالدعمالمؤساتي. ركزتالدراسةعلىعرضالإطارالمفاهيميللصادراتوأهميتهاللاقتصادالوطني،إضافةإلىإبرازالتحدياتالتيتعيقتطويرالصادراتغيرالنفطية،مثلضعفالتنوعالإنتاجي،وعدمنجاعةالآلياتالبيروقراطية،ومحدوديةانفتاحالمؤسساتالاقتصاديةعلىالأسواقالدولية. خلصتالمذكرةإلىأنفعاليةالمساعداتغيرالمباشرةتبقىرهينةبتكاملالسياساتالعمومية،وتفعيلآلياتالمرافقةوالتكوين،وتحسينمناخالأعمالبمايضمنتحقيقأهدافالتنويعالاقتصادي Abstract This dissertation aims to examine the role of Algeria’s economic policy in supporting and promoting non-hydrocarbon exports، with a particular focus on the indirect assistance mechanisms adopted by the state to enhance the competitiveness of Algerian products in global markets. A descriptive-analytical approach was employed to assess the current state of exports and analyze the tools used to stimulate them، such as incentive schemes، infrastructure development، and institutional support. The study presented the conceptual framework of exports and their importance to the national economy، while highlighting key obstacles hindering the growth of non-hydrocarbon exports، such as limited production diversity، ineffective bureaucratic procedures، and weak international marketintegration. The findings reveal that the effectiveness of indirect support mechanisms depends largely on the coherence of public policies، the activation of support and training structures، and the improvement of the business climate to ensure successful economic diversification EN_en
dc.publisher جامعة غرداية - كلية العلوم الإقتصادية التجارية وعلوم التسيير EN_en
dc.subject الصادرات EN_en
dc.subject المحروقات EN_en
dc.subject الاقتصادالجزائري EN_en
dc.subject SAFEX EN_en
dc.subject الترويج التجاري EN_en
dc.title في ترقية المنتوج الجزائري في الأسواق الدولية (Safex) دور EN_en
dc.type Thesis EN_en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account