DSpace Repository

أليات تحديد أسعار المنتجات في المؤسسات الإنتاجية دراسة حالة ملبنة علواني

Show simple item record

dc.contributor.author حنان, صبرو
dc.contributor.author روميساء, قرباتي
dc.date.accessioned 2025-09-17T09:04:41Z
dc.date.available 2025-09-17T09:04:41Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.uri https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9818
dc.description.abstract تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على التسعير كأحد أهم أدوات المزيج التسويقي في المؤسسات الإنتاجية، باعتباره عنصرًا حاسمًا في تحديد موقع المؤسسة في السوق وقدرتها على تحقيق الربحية والاستدامة.تضمن الجانب النظري عرضًا شاملاً لمفاهيم التسعير، أنواعه، والعوامل المؤثرة فيه، وتطرق إلى جانب استراتيجيات وسياسات التسعير المعتمدة. أما في الجانب التطبيقي، فقد تم اختيار "ملبنة الصافي العلواني" بولاية غرداية كنموذج عملي، حيث تم تحليل آليات التسعير الخاصة بمجموعة من المنتجات الرئيسية مثل: الحليب، الياوورت، جبن الكومومبار. كشفت الدراسة أن الملبنة تعتمد في تسعير الحليب على سعر متفق عليه في جمعية مهني الحليب، بينما تعتمد تسعير الياوورت على التكلفة، وتسعير الجبن الفاخر على تسعير القيمة المدركة. وقد أظهرت النتائج أن المؤسسة تواجه عدة تحديات في سياستها السعرية، مثل تقلب أسعار المواد الأولية وتغيرات الطلب الموسمي،ورغم ذلك، استطاعت ملبنة المحافظة على ريادتها المحلية بفضل شبكة التوزيع القوية والسياسات المرنة This study aims to highlight pricing as one of the most important marketing mix tools in production enterprises, as it is a crucial element in determining an enterprise's position in the market and its ability to achieve profitability and sustainability. The theoretical aspect includes a comprehensive presentation of pricing concepts, types, and influencing factors, as well as addressing the adopted pricing strategies and policies. In the practical aspect, the "El-Alouani Dairy" in Ghardaïa was chosen as a practical model, where the pricing mechanisms for a group of key products, such as milk, yogurt, and Camembert cheese, were analysed. The study revealed that the dairy relies on milk pricing based on a price agreed upon by the Dairy Professionals Association, while yogurt pricing is based on cost, and premium cheese pricing is based on perceived value pricing. The results showed that the enterprise faces several challenges in its pricing policy, such as fluctuating raw material prices and seasonal changes in demand. Despite this, the dairy has been able to maintain its local leadership thanks to its strong distribution network and flexible policies EN_en
dc.publisher جامعة غرداية - كلية العلوم الإقتصادية التجارية وعلوم التسيير EN_en
dc.subject التسعير EN_en
dc.subject ، المؤسسة الإنتاجية EN_en
dc.subject ملبنة العلواني EN_en
dc.subject التكلفة EN_en
dc.title أليات تحديد أسعار المنتجات في المؤسسات الإنتاجية دراسة حالة ملبنة علواني EN_en
dc.type Thesis EN_en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account