الخلاصة:
تهدف هذه الدراسة إلى تحديد أثر إتخاذ القرارات الإدارية على الأداء التسويقي لدى الأفراد بمؤسسة Alpha Pipe , من اجل تحقيق هدف الدراسة تم تطوير إستبيان من اجل جمع بيانات العينة الدروسة، و المتمثلة في 32 عامل و عاملة بمؤسسة Alpha Pipe كما تم إستخدام البرنامج الإحصائي Spss22.تضمنت الدراسة وجود أثر ذو دلالة إحصائية لإتخاذ القرارات الإدارية على الأداء التسويقي لدى الأفراد في مؤسسة Alpha Pipe، كما تضمنت وجود أثر ذو دلالة إحصائية للأبعاد ( تحديد المشكلة، توليد وتقييم البدائل) على الأداء التسويقي لدى الأفراد في مؤسسة Alpha Pipe، في حين أظهرت الدراسة أنه لا يوجد أثر ذو دلالة إحصائية للأبعاد ( جمع و تحليل المعلومات، تنفيذ و متابعة القرار) على الأداء التسويقي لدى الأفراد في مؤسسة Alpha Pipe, حيث إستخلصت الدراسة بوجود ثقافة مؤسسية مقبولة لدى عمال المؤسسة محل الدراسة فيما يتعلق بآليات اتخاذ القرار؛إدراك العمال لوجود مستوى معقول من الكفاءة التسويقية لدى المؤسسة؛ سواء من خلال رضا العملاء، أو جودة المنتجات، أو نمو الحصة السوقية؛إن اتخاذ القرارات الإدارية في مؤسسة Alpha Pipe يتمتع بقدر من المنهجية والتنظيم، ويُسهم بصورة إيجابية في دعم الأداء التسويقي للمؤسسة، مع ضرورة تكثيف الجهود في تطوير مرحلة البدائل وتعزيز ديناميكية المتابعة والتقييم، لما لها من أثر مباشر على تحسين مخرجات العملية التسويقيةThis study aims to determine the impact of administrative decision-making on the marketing performance of individuals at Alpha Pipe. In order to achieve the study objective, a questionnaire was developed to collect data from the sample studied, which consisted of 32 male and female workers at Alpha Pipe. The statistical program SPSS22 was also used. The study included a statistically significant impact of administrative decision-making on the marketing performance of individuals at Alpha Pipe. It also included a statistically significant impact of the dimensions (problem definition, generation and evaluation of alternatives) on the marketing performance of individuals at Alpha Pipe. The study showed that there is no statistically significant impact of the dimensions (collecting and analyzing information, implementing and following up on the decision) on the marketing performance of individuals at Alpha Pipe. The study concluded that there is an acceptable corporate culture among the workers of the institution under study regarding decision-making mechanisms; workers’ awareness of the existence of a reasonable level of marketing efficiency in the institution; whether through customer satisfaction, product quality, or market share growth; Alpha Pipe's administrative decision-making process is systematic and organized, contributing positively to the organization's marketing performance. It is imperative to intensify efforts to develop the alternatives phase and enhance the dynamics of monitoring and evaluation, given their direct impact on improving marketing outcomes