Abstract:
تهدف الدراسة إلى التعرف على مستوى الذكاء الغير اللفظي لذوي الإعاقة السمعية، 4اطفال بمدرسة المعاقين سمعيا الشهيد بن النوى قدور بن محمد بمتليلي ولاية غرداية. وذلك من خلال دراسة حالة لعينة قصدية مكونة من أربعة أطفال، وكأداة لقياس مستوى الذكاء الغير لفظي تم الاعتماد على اختبار رافن للمصفوفات المتتابعة الملونة. وللوصول إلى مبتغانا سرنا على خطى المنهج العيادي لخصوصية الحالة وقد أبرزت النتائج عن وجود تفاوت في مستويات الذكاء الغير لفظي حيث تراوحت بين المستوى ضعيف، أقل من الجيد، جيد.
The aim of study is to explore the level of non-verbal intelligence among children with hearing impairments the research was conducted school for the hearing-Impaired in Metlili، Ghardaïa Province.it followed a clinical case study approach، targeting a purposive Sample of four children. To measure non_Verbal intelligence، the Raven’s Colored Progressive Matrices Test was used.
The Result revealed Variations in non _Verbal intelligence levels، ranging from weak to below average.