Abstract:
إشتغل هذا البحث الموسوم ب : مظاهر انفتاح الشكل في ديوان ' مشاعر بألوان خشبية ' يظهر الشاعر علي مخلوف انفتاحًا على تجديدات شعرية، حيث يتجاوز الشكل التقليدي للقصيدة العربية من حيث البنية والتراكيب يعتمد على أسلوب حواري مرن، يعكس مرونة في التعبير عن مشاعر معاصرة، ويتيح للقارئ فسحة واسعة للتفاعل مع النص كما يبتعد عن القيود التقليدية في الوزن والقافية، مما يساهم في خلق حالة من الحرية في التعبير عن الذات والتجربة الشعرية وتتسم الصور الشعرية في الديوان بالانفتاح والتعددية، ح
يث لا تقتصر على معنى واحد، بل تفتح المجال لتأويلات متنوعة، وتلامس المشاعر والتجارب الإنسانية بطرق جديدة كما أن الشاعر يتفاعل مع الشعر الحديث بأسلوب يجمع بين البساطة والتعقيد، ويحقق التوازن بين التجديد والتمسك بجوهر الشعر العربي بالتالي، يمكن القول أن مشاعر بألوان خشبية هو ديوان يتسم بتجديد الشكل الشعري، حيث يبرز انفتاح الشاعر على الأبعاد المختلفة للقصيدة العربية الحديثة، مساهماً في إثراء التجربة الشعرية المعاصرة.
This research paper deals with: Aspects of openness of form in the collection 'Feelings in Wooden Colors'. The poet Ali Makhlouf shows openness to poetic innovations, as he goes beyond the traditional form of the Arabic poem in terms of structure and compositions. He relies on a flexible, dialogic style, which reflects flexibility in expressing contemporary feelings, and allows the reader a wide space to interact with the text. He also moves away from traditional restrictions in meter and rhyme, which contributes to creating a state of freedom in self-expression and poetic experience. The poetic images in the collection are characterized by openness and pluralism, as they are not limited to one meaning, but rather open the way to diverse interpretations, and touch on human feelings and experiences in new ways. The poet also interacts with modern poetry in a style that combines simplicity and complexity, and achieves a balance between innovation and adherence to the essence of Arabic poetry. Therefore, it can be said that Feelings in Wooden Colors is a collection characterized by innovation of poetic form, as it highlights the poet's openness to the various dimensions of the modern Arabic poem, contributing to enriching the contemporary poetic experience.