Abstract:
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة طبيعة العلاقة بين المناخ الأسري والعنف المدرسي لدى تلاميذ
مرحلة التعليم الثانوي، و الكشف عن مستوى المناخ الأسري، و مستوى العنف المدرسي، وكذا معرفة
الفروق في درجات كل من المناخ الأسري و العنف المدرسي تبعا لمتغيرات)الجنس والمستوى التعليمي
للأب والمستوى التعليمي للأم والترتيب الميلادي للمراهق في الأسرة والمستوى الاقتصادي والتفاعل
بينهم(، حيث تكونت عينة الدراسة من )1199( تلميذا وتلميذة من ثانويات ولاية غرداية تم اختيارهم
بطريقة عشوائية عنقودية، و لغرض جمع البيانات من الميدان استخدمنا أداتين الأولى استبيان العنف
المدرسي من اعداد الباحثة، والثانية مقياس المناخ الأسري من اعداد بيومي محمد خليل والمكيف من
طرف الباحثة الجزائرية عليوات ملحة، حيث ثم اعتماد المنهج الوصفي الارتباطي، وتمت معالجة
البيانات إحصائيا بواسطة برنامج الحزمة الاحصائية SPSS ، وأسفرت نتائج الدراسة عن ما يلي:
مستوى المناخ الأسري منخفض لذى التلاميذ، و مستوى العنف المدرسي مرتفع لذى التلاميذ،
وكدلك وجود علاقة ارتباطية سلبية ضعيفة ذات دلالة إحصائية بين المناخ الأسري والعنف المدرسي،
وجود فروق بين متوسط درجات المناخ الأسري تعزى إلى متغيرات )الجنس والمستوى الاقتصادي
للأسرة والتفاعل بين جميع المتغيرات على درجات المناخ الأسري(و وجود فروق بين متوسط درجات
العنف المدرسي تعزى إلى متغيرات )الجنس والمستوى التعليمي للأب والمستوى التعليمي للأم والتفاعل
بين جميع المتغيرات على درجات العنف المدرسي(. This study aimed to know the nature of the relationship between the family
climate and school violence among secondary school students, and to reveal the
level of family climate, and the level of school violence, as well as to know the
differences in the degrees of both family climate and school violence according
to variables (sex, educational level of the father, educational level of the mother,
birth order of the adolescent in the family, economic level and interaction
between them).Where the study sample consisted of (1199) male and female
students from the high schools of the state of Ghardaia were selected in a cluster
random way, and for the purpose of collecting data from the field, we used two
tools, the first is the school violence questionnaire prepared by the researcher,
and the second is the family climate scale prepared by Bayoumi Mohamed
Khalil adapted by the Algerian researcher aliwat malha, where then the adoption
of the correlational descriptive approach, and the data was processed statistically
by the statistical package program SPSS, version 26, and the results of the study
resulted in the following: The level of family climate is low for pupils. the level
of school violence is high for pupils. The existence of a weak and statistically
significant negative correlation between the family climate and school violence.
The existence of differences between the average scores of the family climate
attributed to variables (sex, economic level of the family and the interaction
between all variables on the scores of the family climate ). The existence of
differences between the average scores of school violence attributed to variables
(sex, educational level of the father, educational level of the mother and the
interaction between all variables on the scores of school violence)