Abstract:
تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين أساليب المعاملة الوالدية كما يدركها الأبناء والرسوب المدرسي لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط، والكشف عن الفروق بين التلاميذ الراسبين وغير الراسبين في أساليب المعاملة الوالدية السوية، وبين التلاميذ الراسبين وغير الراسبين في أساليب المعاملة الوالدية غير السوية، والتلميذ الراسب هو التلميذ الذي يتحصل على المعدل السنوي دون 10 / 20 مما يؤدي به إعادة نفس المستوى.
اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، وتكوّن مجتمع الدراسة من 673 تلميـذا وتلميذة، اختير منهم عينة بطريقة عشوائية، حيث بلغت 88 تلميذا وتلميذة، اشتملت على 53 راسبا وراسبة و35 ناجحا وناجحة، يدرسون في السنوات الأولى والثانية والثالثة والرابعة متوسط. وقد استخدم الباحث في هذه الدراسة مقياس أساليب المعاملة الوالدية للباحثة مقحوت فتيحة (2014)، ويتكون المقياس من صورتين: الصورة (أ) للأب والصورة (ب) للأم، وتحتوي الصورتان على نفس البنود وعددها 60 بندا.
وبعد جمع البيانات وتحليلها إحصائيا اعتمادا على برنامج الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (23.Spss) ، وقد أسفرت نتائج الدراسة على ما يلي:
1- توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين أساليب المعاملة الوالدية والرسوب المدرسي لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط. حيث بلغت قيمة معامل الارتباط بين أساليب المعاملة الوالدية السوية والرسوب المدرسي ( 0.446- ) عند مستوى الدلالة ( 0.01 )، في حين بلغت قيمة معامل الارتباط بين أساليب المعاملة الوالدية غير السوية والرسوب المدرسـي ( 0.348 ) عند مستوى الدلالة ( 0.01 ).
2- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين التلاميذ الراسبين وغير الراسبين في أساليب المعاملة الوالدية السوية لصالح التلاميذ غير الراسبين. بحيث وجدنا أن متوسط مجموعة التلاميذ غير الراسبين بلغ قيمة (166.17) وهو أعلى من متوسط مجموعة التلاميذ الراسبين البالغ (149.89)، وجاءت نتيجة اختبار (ت) (4.61)، )، وقيمة الدلالة المعنوية (sig) أقل من مستوى الدلالة (0.05).
3- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين التلاميذ الراسبين وغير الراسبين في أساليب المعاملة الوالدية غير السوية لصالح التلاميذ الراسبين. بحيث وجدنا أن متوسط مجموعة التلاميذ الراسبين بلغ قيمة (134.49) وهو أعلى من متوسط مجموعة التلاميذ غير الراسبين البالغ (127.43)، كما جاءت نتيجة اختبار (ت) (3.44) وقيمة الدلالة المعنوية (sig) أقل من مستوى الدلالة (0.05).
This study aims to reveal the relationship between parental treatment styles as perceived by children and school failure among middle school students, detecting differences between failing and non-failing students in normal and abnormal parental treatment styles.
The study relied on a descriptive approach and the study population consisted of 673 male and female students. A random sample of 88 students was chosen, comprising 53 failing students and 35 passing students. These students were in their first, second, third and fourth years of middle school.
In this study, the researcher team used the Parental Treatment Styles Scale by researcher Mekhout Fatiha (2014). The scale consists of two forms: Picture (A) for the father and Picture (B) for the mother. Both pictures contain the same items, totaling 60 items.
After collecting the data and analyzing it statistically based on the Statistical Package for the Social Sciences Program (SPSS.23), the study yielded the following results:
1- There is a statistically significant relationship between parental treatment styles and school failure among middle school students at Mouloud Kacem Nait Belkacem Middle School in Berriane.
2-There are differences in parental treatment methods between failing and non-failing students at Mouloud Kacem Middle School, with non-failing students receiving more favorable treatment.
3- There are differences in parental treatment methods between failing and non-failing students at Mouloud Kacem Middle School, with non-failing students receiving more favorable treatment.
In light of the results of this study, the researcher recommends the following:
Working to organize seminars, lectures, training courses and guidance programs within the framework of the Pupils’ Parents Association are aimed at raising parents’ awareness of parental treatment methods and their relationship to school failure.
Activating the role of the school and vocational guidance counselor in directing parents to use appropriate methods with their children to avoid school failure.
Addressing the audio and visual media, there is a need to prepare television and radio programs focused on guiding parents in applying normal patterns in raising their children and avoiding abnormal patterns due to their dire consequences on children’s personalities and academic paths.
Continuing research into the issue of school failure, we aim to determine whether there are other factors contributing to this phenomenon other besides parental treatment
Conducting further studies on the relationship between parental treatment and educational problems, especially school failure.