Abstract:
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الذكاء الاجتماعي وعلاقته بجودة الحياة المهنية لدى أساتذة التعليم المتوسط "دراسة ميدانية بمتوسطة الرضوان الخاصة بالعطف ولاية غرداية"، وقد تم طرح إشكالية حول طبيعة العلاقة بين الذكاء الاجتماعي وجودة الحياة المهنية، وكذا دراسة الفروق في الذكاء الاجتماعي تبعا لمتغيرات (الجنس، السن، الحالة الاجتماعية، الأقدمية).
ولتحقيق أهداف الدراسة تم الاعتماد على المنهج الوصفي الارتباطي، فقد تكون مجتمع البحث من (50) أستاذا وأستاذة تم اختيارهم بأسلوب الحصر الشامل، حيث تم قياس متغيرات الدراسة باستعمال مقياسي: الذكاء الاجتماعي لصاحبه (أبو عمشة، 2013)، وجودة الحياة المهنية لصاحبه (البربري، 2016)، وعولجت البيانات المتحصل عليها من إجابات المبحوثين على استبانة الدراسة ببرنامج التحليل الإحصائي SPSS V25 وذلك باستخدام الاختبارات والأساليب الإحصائية المناسبة وتوصلت نتائج الدراسة إلى ما يلي:
1. لا توجد علاقة ارتباطية بين الذكاء الاجتماعي وجودة الحياة المهنية لدى أساتذة متوسطة الرضوان الخاصة بالعطف ولاية غرداية.
2. يتمتع أساتذة متوسطة الرضوان الخاصة بالعطف ولاية غرداية بمستوى مرتفع في كل من الذكاء الاجتماعي وجودة الحياة المهنية.
3. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الذكاء الاجتماعي لدى أساتذة متوسطة الرضوان الخاصة بالعطف ولاية غرداية تعزى لمتغيرات (الجنس، السن، الحالة الاجتماعية، الأقدمية).
وتم تفسير النتائج بناء على أرضية مسبقة من خلال الاطلاع على دراسات سابقة، وختمت الدراسة ببعض الاقتراحات.This study aimed to identify social Intelligence and its relationship with the Quality of Work Life among Middle school teachers “a field study in Redwan private middle school in Atteuf, Ghardaïa state”, and the question was about the nature of the relationship between Social Intelligence and the QWL, as well as studying the differences in Social Intelligence according to variables (gender, age, marital status, seniority).
To achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive-correlational method, and the research community consisted of (50) male and female professors who were selected by a comprehensive inventory method, the variables of the study were measured using two scales: Social Intelligence (Abu Amsha, 2013) and Quality of Work Life (Al-Barbari, 2016), and the data obtained from the respondents' answers to the study questionnaire were processed by the statistical analysis program SPSS V25 using appropriate statistical tests and methods, and the results of the study reached the following:
- There is no correlation between Social Intelligence and the Quality of Work Life among the teachers of Redwan private middle school in Atteuf, Ghardaïa state.
- The teachers of Redwan private middle school in Atteuf, Ghardaïa state, have a high level of both Social Intelligence and QWL.
- There are no statistically significant differences in the level of Social Intelligence among the teachers of Redwan private middle school in Atteuf, Ghardaïa state, due to the variables (gender, age, marital status, seniority).
The results were interpreted based on previous studies, and the study concluded with some suggestions.