Abstract:
تستهدف الدراسة من تناولها لخطابي روايتي الصديق حاج أحمد"مملكة الزيوان "، و"كاماراد رفيق الحيف والضياع " استنطاق الحوارية والكشف عن تجلياتها فيهذين المتخيلين السرديين، من أجل الوصول إلى خصوصيةالروايتين باعتبارهما جزءا منالرواية الجزائرية المعاصرة التي صارت توصف بالتجديد المستمر، بلا قواعد صارمة ثابتة في التشكيل، و باعتبار الروايةالأكثر انفتاحا على الخطابات الأخرى، حين تستحضرها وتتفاعل معها، فتفيد من جميع الأجناس والنصوص الأخرىالقديمةوالحديثة، وجعلها في موضع حوار، فتتصارع اللغات والأساليب والرؤى وتتعددالأصوات، لتكشف عن طبقات المجتمعوإيديولوجيات ولهجاته وبنياته التحتية، فتتشكل في بنيتها الحوارية من خلالالتهجين والأسبلة والحوار، ومن خلال توظيف التراث الشعبي، واستغلال أسلوب الحلقة الشعبية، وشخصية المداح وتناوب الأصوات الساردة التي يعبر فيها كل صوت عن شكل من أشكال الوعي الاجتماعي.
Abstract:
The study aims to investigate the discourse of two novels by the Algerian writerSEDDIK Hadj Ahmed, "" MAMLAKT AL-ZIWAN"and "CamradeRafik Elhif w Dyaa". The study aims to explore the dialogic nature of these two fictional narratives and reveal its manifestations. The goal is to understand the unique characteristics of these novels as part of contemporary Algerian literature, which is often described as constantly evolving, without strict fixed rules in its formation. The study also considers the novel as the most open to other discourses, as it evokes and interacts with them, benefiting from all genres and other texts, both ancient and modern. By placing these texts in a dialogue, the novels reveal the different languages, styles, and visions, and the multiplicity of voices, thus exposing the layers of society, its ideologies, dialects, and underlying structures. The dialogic structure of the novels is formed through hybridization, intertextuality, and dialogue, as well as through the use of popular heritage, the style of popular storytelling, the character of the narrator, and the alternation of narrative voices, each of which expresses a form of social consciousness.