Abstract:
تهدف الدراسة للتعرف على طبيعة العلاقة بين التفكير الإيجابي وجودة الحياة ومستوى كل متغير منهما لدى التلاميذ مرحلة الثانوي حيث تم استخدام مقياس التفكير الايجابي، ومقياس جودة الحياة على عينة الدراسة، وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة ارتباطية موجبة بين التفكير الإيجابي وجودة الحياة، كما أظهرت النتائج ارتفاع مستوى التفكير الإيجابي وارتفاع مستوى جودة الحياة لدى التلاميذ مرحلة الثانوي، وانطلاقا من ذلك خلصت الدراسة للتأكيد على أهمية بناء وتطبيق برامج ارشادية نمائية تدريبية لتعزيز مستوى التفكير الإيجابي وجودة الحياة لدى التلاميذ مرحلة الثانوي.
The study aims to identify the nature of the relationship between positive thinking and quality of life and the level of each variable among secondary school students. The positive thinking scale and the quality-of-life scale were used on the study sample. The results of the study showed a positive correlation between positive thinking and quality of life. The results also showed a high level of positive thinking and a high level of quality of life among secondary school students. Based on this, the study concluded to emphasize the importance of building and implementing developmental guidance training programs to enhance the level of positive thinking and quality of life among secondary school students.