DSpace Repository

د ور المنظمة المتعلمة في التميز المؤسسي من خلال قيادة التغيير بمؤسسات التعليم العالي – د راسة حالة بجامعة عمار ثليجي الأغواط

Show simple item record

dc.contributor.author الزهراء, رويشد
dc.date.accessioned 2025-04-21T08:38:34Z
dc.date.available 2025-04-21T08:38:34Z
dc.date.issued 2025-02-26
dc.identifier.uri https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9324
dc.description.abstract هدفت هذه الد ا رسة إلى معرفة دور المنظمة المتعلمة في تحقيق التميز المؤسسي في مؤسسات التعليم العالي، من خلال التعرف على الدور الوسيط لقيادة التغيير في العلاقة بين المنظمة المتعلمة والتميز المؤسسي لدى أساتذة جامعة عمار ثليجي بالأغواط . ومن أجل الوصول لأهداف الد ا رسة، تم الاعتماد على المنهج الوصفي و منهج د ا رسة الحالة، من خلال تصميم استبانة وتوزيعها على عينة، بلغ عددها 230 أستا ذا وأستاذة في مختلف كليات الجامعية، في مجتمع مكون من أكث ر من 972 أستا ذا وأستاذة بالمؤسسة محل الد ا رسة، وق د ت م ت معالجة البيانات باستخدام أسلو ب النمذجة بالمعادلات الهيكلية بالمربعات الصغرى، باستخدام برنامج التحليل الإحصا ئي ة ( Smart PLS 4 (، وقد توصلنا في نهاية الد ا رسة إلى مجموعة من النتائج؛ أهمها : • لا يوجد أثر ذو دلالة إحصائية لممارسات أسس المنظمة المتعلمة على تحقيق التميز المؤسسي لدى المؤسسة محل الد ا رسة؛ • يوجد أثر ذو دلالة إحصائية لممارسات قيادة التغيير على تحقيق التميز المؤسسي لدى المؤسسة محل الد ا رسة؛ • يوجد أثر ذو دلالة إحصائية لممارسات قيادة التغيير على تحقيق أبعاد التميز المؤسسي لدى المؤسسة محل الد ا رسة؛ • يوجد أثر ذو دلالة إحصائية لأسس المنظمة المتعلمة على تحسين أبعاد التميز المؤسسي من خلال قيادة التغيير في المؤسسة محل الد ا رسة.This study aimed to understand the role of the Learning Organization in achieving Institutional Excellence in higher education institutions. It also aimed to identify the mediating role of Change Leadership in the relationship between the Learning Organization and Institutional Excellence among the professors of Amar Thliji University in Laghouat. In order to achieve the objectives of the study, we relied on the descriptive method and the case study as a methodology, by designing and distributing a questionnaire to a sample of 230 professors in various faculties of Amar Thelidji University in Laghouat. The collected data were processed using the least squares structural equations modeling using the statistical analysis program (SmartPLS 4). • There is no statistically significant effect of the practices of learning organization foundations on achieving institutional excellence at the studied institution. • There is a statistically significant impact of change leadership practices on achieving institutional excellence at the organization at the studied institution. • There is a statistically significant effect of changing leadership practices on achieving the dimensions of institutional excellence in the organization at the studied institution. • There is a statistically significant effect of the foundations of the learning organization on improving the dimensions of institutional excellence through change leadership in the studied institution EN_en
dc.publisher جامعة غرداية /كلية العلوم الإقتصادية ،التجارية وعلوم التسيير EN_en
dc.subject قيادة التغيير EN_en
dc.subject مؤسسات التعليم العالي. EN_en
dc.subject تميز مؤسسي EN_en
dc.title د ور المنظمة المتعلمة في التميز المؤسسي من خلال قيادة التغيير بمؤسسات التعليم العالي – د راسة حالة بجامعة عمار ثليجي الأغواط EN_en
dc.type Thesis EN_en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account