الخلاصة:
يهدف الباحث من خلال دراسته " لمبدأ مسؤولية الدولة عن أعمال السلطة القضائية " إلى مقارنة
مدى إعمال هذا المبدأ في الشريعة الإسلامية مع القانون الجزائري وبيان أصوله والنصوص الشرعية
والقواعد الفقهية والقانونية التي يستند إليها.
ولتحديد معالم مبدأ مسؤولية الدولة ينبغي النظر في نشأته وتطو ره والتعرف على مفاهيمه وبيان
أسسه و تطبيقاته في ميدان القضاء الإسلامي عامة و)قضاء المظالم ( خاصة وما جاء في الأثر بخصوص
الأخطاء القضائية والتعويض عنها كحديث النبي ﷺ » لا ضرر ولاضرار « ، وقاعدة الضرر يزال،
والخراج بالضمان، فمن خلال استقراء النصوص الشرعية والمخرجات المتعلقة بمسؤولية الدولة الإسلامية
نجدها شاملة وكلية ومستغرقة لجميع فروعها .
وبالمقارنة مع ما قرره القانون الجزائري بخصوص مسؤولية الدولة عن أعمال السلطة القضائية
والاستثناءات الواردة فيه، فالمشرع الجزائري أولى ا
عتبارا لحرية الأفراد وضمن حقوقهم من خلال تحمل
الدولة الجزائرية لمسؤوليتها تجاه شعبها عامة ومواطنيها خاصة وضمن ذلك في الدستور في نص المادة
64، فالدولة هي الكيان المعنوي المسؤول عن الإدارة العامة والأخطاء الوظيفية والمخاطر الناجمة عن
نشاطها الاقتصادي والسياسي والقضائي.
فرغم تقرير التشريع الجزائري لمبدأ مسؤولية الدولة عن أعمال السلطة القضائية نجد تطبيقه ضيقا
مقارنة مع الشريعة الإسلامية فهو منحصر في " الأخطاء القضائية، ومخاصمة القضاة، والحبس المؤقت
غير المبررر " هذا حالة قيام المسؤولية على أساس الخطأ أما إذا كانت على أساس المخاطر فالمشرع يسعى
جاهدا في توسيع نطاق المسؤولية لتحقيق مقصد العدالة والقضاء ولمقاربة التشريع الرباني الإسلامي الذي
أثبت صلاحيته في كل زمان ومكان معملا لمبدأ المشروعية ومبدأ ثبات الأحكام. The researcher aims, through his study, to compare the extent
of application of the principle of state responsibility for the actions
of the judiciary in Islamic law with Algerian law, and to clarify its
principles and the legal and jurisprudential texts and rules it is
based on.
To delineate the features of the principle of state
responsibility, it is necessary to examine its origins, development,
conceptualization, and elucidation of its foundations and
applications in the field of Islamic jurisprudence in general, and in
the realm of redressing grievances in particular, including what
has been mentioned in the sources regarding judicial errors and
compensation for them, such as the saying of the Prophet
Muhammad, peace be upon him, "There shall be no harm nor
reciprocating harm," and the principles of removing harm and
ensuring compensation. Through an examination of the legal
texts and outputs related to the responsibility of the Islamic state,
it is found to be comprehensive, inclusive, and extensive across all
its branches.
In comparison with the provisions of Algerian law regarding
state responsibility for the actions of the judiciary and the
exceptions therein, Algerian legislation prioritizes individual
freedoms and rights by holding the Algerian state accountable towards its people in general and its citizens in particular, as
stipulated in Article 46 of the constitution. The state is the moral
entity responsible for general administration, functional errors,
and the risks arising from its economic, political, and judicial
activities.
Despite the acknowledgment in Algerian legislation of the
principle of state responsibility for the actions of the judiciary, its
application appears limited compared to Islamic law. It is confined
to measures such as seeking reconsideration, lodging complaints
against judges, and unjustified temporary detention in cases of
liability based on error. However, when liability is based on risks,
the legislator endeavors to expand the scope of responsibility to
achieve the objectives of justice and jurisprudence, and to
approach Islamic divine legislation, which has proven its validity
in all times and places as a model for the principles of legitimacy
and the stability of judgments.