DSpace Repository

دور الاتصال المؤسساتي في استقطاب الطلبة لاستحداث مؤسسات ناشئة –دراسة حالة لحاملي مشاريع حاضنات الأعمال بجامعة غرداية

Show simple item record

dc.contributor.author كريمي, توفيق
dc.date.accessioned 2025-01-08T11:52:06Z
dc.date.available 2025-01-08T11:52:06Z
dc.date.issued 2024-10-06
dc.identifier.uri https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9077
dc.description.abstract هدفت هذه الدراسة تحديد دور الاتصال المؤسساتي في استقطاب الطلبة لإستحداث مؤسسات ناشئة، ولتحقيق أهداف الدراسة تم إدراء مقابلة مع مسؤول حاضنة الأعمال بغرداية، واختيار عينة قصدية من مجتمع الدراسة مكونة من 21 فردا من حاملي مشاريع حاضنات الأعمال بجامعة غرداية، أجابوا على استمارة إلكترونية قصد جمع نتائج الدراسة، وبالاعتماد على المنهج الوصفي، وبرنامج التحليل الإحصائي spss، تم تحليل وتفسير البيانات المجمعة من طرف أفراد العينة، لتتوصل الدراسة إلى أنه توجد علاقة بين الاتصال المؤسساتي واستقطاب الطلبة لإستحداث مؤسسات ناشئة، وأن للإتصال الكتابي والإتصال الشفهي، والوسائل التكنولوجية دور في إستقطاب الطلبة لإستحداث مؤسسات ناشئة، إلا أنه يتطلب تطوير عمليات الإتصال والإعتماد على التطور التكنولوجي من أجل تحفيز عدد أكثر من الطلبة للتوجه للعمل الريادي. The study aimed to determine the role of institutional communication in attracting students to start up start-ups. and to achieve the objectives of the study, an interview was conducted with the official of the business incubator in Ghardaia, and an intentional sample was selected from the study community consisting of 21 individuals from the holders of Business Incubator Projects at the University of Ghardaia, they answered an electronic form in order to collect the results of the study, relying on the descriptive curriculum and the spss statistical analysis program, the data collected by the sample members were analyzed and interpreted, so that the study concludes that there is a relationship between institutional communication and attracting students to develop emerging institutions, and that written communication, oral communication, and technological means play a role in attracting students However, it requires the development of communication processes and reliance on technological development in order to motivate more students to go for entrepreneurial work. EN_en
dc.publisher جامعة غرداية EN_en
dc.subject الاتصال المؤسساتي EN_en
dc.subject المؤسسات الناشئة EN_en
dc.subject حاضنة الأعمال EN_en
dc.subject corporate communication EN_en
dc.subject startups-business incubator EN_en
dc.title دور الاتصال المؤسساتي في استقطاب الطلبة لاستحداث مؤسسات ناشئة –دراسة حالة لحاملي مشاريع حاضنات الأعمال بجامعة غرداية EN_en
dc.type Thesis EN_en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account