Abstract:
تهدف هذه الدراسة إلى توضيح أثر القيم الشخصية على أداء العمل الابداعي – دراسة حالة المؤسسة اتصالات
الجزائر فرع ولاية غرداية ،ومن أجل ذلك حاولنا معالجة الاشكالية إلى أي مدى تؤثر القيم الشخصية على أداء
العمل الابداعي للعاملين في مؤسسة اتصالات الجزائر ،وللإجابة عن هذه الإشكالية قمنا بدراسة عمال مؤسسة
اتصالات الجزائر بحيث تمت الدراسة بغرداية .
و لتحليل الدراسة و إيجاد الحل للإشكالية المطروحة ، اعتمدنا على الاستبيان و وزعنا 40 استبيان تضمن أسئلة
متعلقة بمحورين ، كل محور يصب في فرضية من فرضيات الدراسة، وقد تم توزيعه على عمال مؤسسة اتصالات
الجزائر ، وقد اعتمدنا على برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية ) SPSS ( وبرنامج معالج الجداول
الالكترونية ) EXEL ( ولاختبار الفرضيات استخدمنا إضافة معامل ارتباط برسون و تحليل الانحدار .
وفي الأخير خلصت دراستنا إلى مجموعة من النتائج أهمها أ ن القيم الشخصية لها دور ايجابي في العمل الابداعي .
The purpose of this study is to clarify the impact of personal values on the performance of creative work - a case study of the Algeria Telecom Corporation, Ghardaia branch. For this purpose, we tried to address the problem: to what extent personal values affect the performance of creative work for employees of the Algeria Telecom Corporation, and to answer this problem, we studied Clients of the Algeria Telecom Corporation, where the study was conducted in Ghardaia.
To analyze the study and find a solution to the problem at hand, we relied on a questionnaire that included questions related to two axes, each axis related to one of the study’s hypotheses. It was distributed to Algeria Telecom customers. We relied on the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) program and the electronic spreadsheet processor program. (EXCEL) To test the hypotheses, we used the addition of Pearson's correlation coefficient and regression analysis.
Finally, our study concluded with a set of results, the most important of which is that personal values have a positive role in creative work.