Abstract:
هدفت هاته الدراسة الى توضيح مفهوم سياسة التوزيع و مختلف ابعادها و معرفة ما اذا كان يتم تطبيقها
ام لا بالاضافة الى التعرف على دور هاته الاخيرة في رفع التنافسية في مؤسسة ألفابيب معا اقتراح عدد
من الحلول المناسبة.
و لتحقيق اهداف الدراسة قمنا باستخدام المنهج الوصفي التحليلي, وتم تصميم استبانة الورقية كأداة
لجمع البينات حيث وزعت 32 استمارة على عمال المؤسسة بدائرة التجارية و قسم التسويق ومن اجل
تحليل هاته البينات قمنا بالاستعانة ببرنامج الحزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية Spss_V28 .
وفي الاخير توصلت الى ان سياسة التوزيع تلعب دور مهم في رفع التنافسية و ذلك من خلال: تحديد
القنوات الملائمة, تحسين العمليات اللوجستية, باختصار، سياسة التوزيع تهدف إلى تحقيق تواجد فعال
في السوق، وتقديم المنتجات أو الخدمات بطريقة تلبي احتياجات العملاء وتزيد من تنافسية المؤسسة .
The aim of this study was to clarify the concept of distribution policy and its various dimensions, to ascertain itsimplementation, to understand its role in improving the competitiveness of manufacturing companies and to propose appropriate solutions.
A descriptive-analytical approach was used to achieve the objectives of the study. A paper questionnaire was designed as a data collection tool. Thirty-two questionnaires were distributed to employees in the commercial and marketing departments. The analysis of the data was carried out using the Statistical Package for the Social Sciences SPSS V_28.
In conclusion, it was found that distribution policy plays a significant role in enhancing competitiveness through the identification of appropriate channels, the improvement of logistical processes and, ultimately, the goal of achieving an effective market presence by providing products or services that meet customer needs and enhance the competitiveness of the company