dc.description.abstract |
يعتبر المعلم الركيزة الأساسية للعملية التعليمية وذلك نظرا لدوره الحيوي في نقل المعرفة والمهارات للتلاميذ، فهو الوسيط الرئيسي بين المنهج الدراسي والطلاب، المسؤول عن شرح المحتوى العلمي وتبسيطه وتوصيله بفعالية. كما أن للمعلم تأثير كبير على نمو وتطوير الطلاب، فهو قدوة وموجه يؤثر إيجابيًا على اتجاهاتهم وسلوكياتهم، غير أن المعلمين عادة ما يواجهون العديد من الضغوط المهنية والشخصية التي قد تؤثر على أدائهم الوظيفي. هذه الضغوط قد تنشأ من داخل بيئة العمل أو خارجها. يشكل هذا الطرح المنطلق الأساسي لدراستنا التي هدفت بالدرجة الأولى الى التعرف على أثر الضغوط التي يتعرض لها الأستاذ على أدائه الوظيفي، ولتحقيق هذا المسعى اعتمدنا على المنهج الوصفي كما استخدمنا أداة الاستبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات من عينة عشوائية من المعلمين بمؤسستي البشير الابراهيمي والعقيد عميروش ببلدية القرارة.وقد خلصت دراستنا الى جملة من النتائج أهمها أن هنا علاقة ارتباط طردية قوية بين مستوى الضغوط التي يتعرض لها المعلم ومستوى أدائه التربوي اضافة الى وجود علاقة ارتباط طردية قوية بين مستوى البرمجة الزمنية ومستوى الاداء التربوي للمعلم و وجود علاقة ارتباط طردية قوية بين مستوى التوازن بين العمل و الحياة الشخصية ومستوى الاداء التربوي للمعلم، ومن جانب اخر خلصت الدراسة الىوجود علاقة ارتباط طردية قوية بين مستوى تدخلات الاولياء ومستوى الاداء التربوي للمعلم.
The teacher is considered the fundamental pillar of the educational process due to their vital role in imparting knowledge and skills to students. They are the main intermediary between the
curriculum and the students, responsible for explaining
academic content, simplifying it, and delivering it effectively. The teacher also significantly influences the growth and development of students, serving as a role model and guide who positively impacts their attitudes and behaviors. However, teachers often face various professional and personal pressures that can affect their job performance. These pressures can arise from within the work environment or externally.
This premise forms the basic starting point for our study, which primarily aimed to identify the impact of the pressures faced by teachers on their job performance. To achieve this, we adopted the descriptive approach and used a questionnaire as the main tool to collect data from a random sample of teachers at Al-Bashir Al-Ibrahimi and Colonel Amirouche Elementary Schools in the municipality of Al-Qarrara. Our study concluded with a series of results, the most important of which are:
1. There is a strong positive correlation between the level of pressures faced by the teacher and the level of their educational performance.
2. There is a strong positive correlation between the level of time scheduling and the level of the teacher's educational performance.
3. There is a strong positive correlation between the level of work-life balance and the level of the teacher's educational performance.
4. There is a strong positive correlation between the level of parental interventions and the level of the teacher's educational performance. |
EN_en |