الخلاصة:
تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن كيفية عرض ذات الأفراد في الحياة اليومية الافتراضية عبر موقع التواصل الإجتماعي الفايسبوك من خلال البحث في عينة من المستخدمين الجزائريين ,حيث تم الاعتماد على أداة الاستبيان الالكتروني لجمع البيانات والمعلومات من أفراد البحث والمتمثلة أساسا في المجتمع الجزائري واستعمال المنهج الوصفي , وكذلك تطبيق العينة الغير احتمالية على الدراسة و اختيار 125 مفردة من مجتمع البحث, وبعد القيام بالتحليل الكمي والكيفي في الجانب الميداني للدراسة تم التوصل إلى مجموعة من النتائج أبرزها :
- تؤكد نتائج العينة أن عادات وأنماط إستخدام الفيسبوك لدى المبحوثين الجزائريين متوسط بنسبة 32,8% .
- إن جل المستخدمين الجزائريين لموقع التواصل الاجتماعي " الفايسبوك" يميلون لعرض ذواتهم الحقيقية كما هي واقعيا في ضل البيئة الرقمية عبر الفيسبوك بنسبة 84, وهذا لا ينفي أن هنالك نسبة معتبرة تقدر 40,8 % تعتمد في الأساس على اخفاء الأسامي وعرض الذات من خلال الهوية المزيفة و الصور الحقيقية.
- إتضح من الدراسة أن الاسباب التي تقف وراء الابتعاد عن التلاعب بالأدوار المختلفة وعرض الذات بأسلوب الشخصية الحقيقية في سياق التفاعل الاجتماعي عبر الفيسبوك مرتبط بمدى إقدام المستخدم الجزائري على نشر مواضيع تخص الحياة اليومية و نشر الآراء الحقيقية .
- إن عملية الكشف عن تقدير الذات تتم بطرق انتقائية من طرف المستخدم بتقييم سلوكياته عند نشر إنجازاته في الحياة عبر الفيسبوك لتعزيز شعور التقدير والإفتخار لتكوين الانطباع الايجابي إذ تعتبر نسبتهم (%41,6) , إلا أن الأغلبية من المستخدمين يتجنب الإفتخار بذاته .
This study aims to reveal how individuals display their selves in virtual daily life via Facebook by researching a sample of Algerian users, where the electronic questionnaire tool was relied upon to collect data and information from the research individuals, mainly represented in the Algerian society and using the descriptive approach, as well as applying the non-probability sample to the study and selecting 125 individuals from the research community, and after conducting quantitative and qualitative analysis in the field aspect of the study, a set of results were reached, the most prominent of which are:
_ The results of the sample confirm that the habits and patterns of using Facebook among Algerian respondents are 32,8% average
_ Most Algerian users tend to display their true selves as they are in reality in the digital environment via Facebook, and this does not negate the fact that there is a significant percentage estimated at.
40.8% that depends mainly on hiding names and displaying the self through fake identity and real photos.
_ The study showed that the reasons behind avoiding manipulating different roles and presenting oneself in the style of a real personality in the context of his social interaction via Facebook are related to the extent to which the Algerian user publishes topics related to daily life and publishes real opinions.
_ The process of revealing self-esteem is done in selective ways by the user by evaluating his behaviors when publishing his achievements in life via Facebook to enhance the feeling of appreciation and pride to form a positive impression, as their percentage is (41.6%), but the majority of users avoid being proud of themselves.