Abstract:
يتمثل الهدف الرئيسي لهذه الدراسة في استكشاف أهمية التكيف الوظيفي للعاملين في المؤسسة الجزائرية للمياه وحدة
غرداية وكذا واقع الثقافة التنظيمية في نفس المؤسسة
يعتبر التكيف الوظيفي المحدد العام لسلوك الأفراد داخل المنظمة، وتعد الثقافة التنظيمية من المواضيع الحديثة في مجال
إدارة الأعمال، نظرًا لأهميتها الكبيرة في المؤسسات
يتألف مجتمع الدراسة من العاملين في المديرية العملية الجزائرية للمياه، وحدة غرداية، حيث يبلغ عددهم 257 عاملًً
وقد شملت عينة الدراسة 33 عاملًً من مختلف التخصصات والمستويات تم اختيار هذه الفئة نظرًا لخبرتهم ومعرفتهم
الجيدة بالأسس النظرية للموضوع المطروح لذاكان من الضروري معرفة آرائهم حول واق ع الثقافة التنظيمية و التكيف
الوظيفي في المؤسسة التي يعملون بها.
The primary objective of this study is to explore the importance of job adaptation for employees at the Algerian Water Company, Ghardaia Unit, as well as the reality of organizational culture within the same institution.
Job adaptation is considered a general determinant of individual behavior within organizations, while organizational culture is a relatively modern topic in the field of business management due to its significant importance to institutions.
The study population consists of employees at the operational directorate of the Algerian Water Company, Ghardaia Unit, numbering 257 employees. A sample of 33 employees from various specializations and levels was selected for the study. This group was chosen due to their experience and solid knowledge of the theoretical foundations of the subject under discussion. Thus, it was essential to gather their opinions on the reality of organizational culture and job adaptation within their workplace.