Abstract:
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الدور الذي يلعبه التسويق الرقمي في تحقيق الميزة التنافسية حيت تفرض
التكنولوجيات الحديثة تحديات كبيرة على تسيير الموارد البشرية في مؤسسة اتصالات الجزائر، فيتعين على
الموظفين التكيف باستمرار مع التقنيات الج ديدة في التسويق مما يزيد الحاجة إلى التدريب المستمر وإدارة
التغييرتدعيما لذالك قمنا بإجراء دراسة حالة في مؤسسة اتصالات الجزائر لتحديد الأثر المترتب .
فقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي في الجانب النظري ، أما الجانب التطبيقي اعتمدنا على
الاستبيان بغرض جمع بيانات تفيد في حل إشكالية البحث ، حيث تم توزيع 64 استمارة استبيان على
موظفي مؤسسة اتصالات الجزائر لولايتي غرداية و المنيعة تم استرجاع 62 منها ، و قد تم تحليل هذه البيانات
. ) spss. باستخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية ) 26
وقد توصلت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباط موجبة ذات دلالة إحصائية بين أبعاد التسويق الرقمي
)الجذب ، الاستغراق ، الاحتفاظ ، التعلم ، التواصل ( و أبعاد الميزة التنافسية ) خفض التكلفة ، الخدمات ،
المرونة ، الوقت و التسليم ( في مؤسسة اتصالات الجزائر
This study aimed to identify the role that digital marketing plays in achieving
competitive advantage, as modern technologies impose significant challenges
on managing of human resources in Algeria Telecom . employees must
constantly adapt to new marketing technologies increasing the need for
ongoing training and change management . to support this , we conducted a
case study at the Algeria Telecom to determine the resulting impact .
The study utilized a descriptive analytical approach in the theoretical aspect ,
while the practical aspect relied on a questionnaire collect data relevant to
solving the research problem 64 questionnairewere distributed to employees
of Algeria Telecom in the Ghardaia and El Menia regions ,with 62 responses
retrieved. the data was analyzed .using the Statistical Package for the Social
Sciences (SPSS.26).
The study found a statistically significant positive correlation between the
dimensions of digital marketing (attraction engagement , retention, learning,
communication) and the dimensions of competitive advantage (cost reduction,
services, flexibility, time, and delivery) in Algeria Telecom.