الخلاصة:
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على علاقة التوافق النفسي بالإغتراب النفسي لدى التلاميذ المستخدمين الوسائل التواصل الإجتماعي بثانوية بن عمار مولاي عبد الله بمتليلي وقد تم إستخدام المنهج الوصفي الذي يتناسب مع اهداف الدراسة ويساهم وصف الظاهرة وصفا كميا وكيفيا .
أجريت الدراسة على عينة مكونة (132) تلميذ وتلميذة من شعبتي الأدب والعلوم. ولتحقيق أهداف الدراسة تم الاعتماد على مقياس التوافق النفسي فلسطين محمد مخامرة (2023) ومقياس الاغتراب النفسي لزينب شقير (2002) .
وبعد المعالجة الإحصائية بواسطة المعالج العربي في العلوم الإجتماعية SPSS أشارت النتائج إلى :
- وجود علاقة بين التوافق النفسي والإغتراب النفسي لدى التلاميذ المستخدمين لوسائل الإجتماعي.
- وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التوافق النفسي تعزى لمتغيري الجنس والشعبة .
- كذلك عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الإغتراب النفسي تعزى لمتغيري الجنس والشعبة.
The aim of the current study is to identify the relationship of psychological compatibility with psychological alienation among students using social media at BEN AMMAR MOULAY ABD ALLA H high school in METLILI The study was conduced on a sample of (132) student s from the literature and science divisions.
To achieve the objectives of the study, the psychological adjustment scale adopted was for Palestine mohammed Mkhamra(2023),and the psychological alienation scale was for zineb chakir(2002)
The descriptive approach was used,which is commensurat with the objectives of the study and contribute to qualitatively and quantitavely describing the phenomen on of the statistical treatement SPSS
The results indicated :
_ A relationship between psychological compatibility ,and psychological alienation among students using social media.
-The are no statistically significants differences in psychological compatibility due to gender and speciality.
- As well as no tatistically significants differences in psychological alienation due to gender and speciality.