Abstract:
هدفت هذه الدراسة الى التعرف على مشكلات الطالب الجامعي العلمية والعملية وكيفية مواجهتها، حيث تم استخدام المنهج الوصفي، ولتحقيق أهدف الدراسة تم تطبيق الاستبيان على عينة مكونة من 100 طالب بجامعة غرداية بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية،
وتوصلت نتائج هذه الدراسة الى: أن الطالب الجامعي يعاني من مشكلات علمية والمتمثلة في عم استيعاب المحاضرات والتي يواجهها باللجوء الى الأستاذ، ومشكلات عملية بدرجة مرتفعة يواجهها بادخاره لأمواله الشخصية.
this study aimed to identify university student s scientific
and parctical problem and confront them. the descriptive approach them. The descriptive approach was used. To achieve the obgectives of the study. The questionnaire was applied to a sample consisting of 100 students at the university of Ghardaia faculty of humanities and social sciences
the result of this study. Concluded that the university students suffers from scientific problem represented in not understanding lectures. which he faces by resorting to the professor. And practical problem to a high degree that he faces by saving his personal money.