الخلاصة:
تهدف هذه الدراسة الى تقصي أثر تطبيق المسؤولية الاجتماعية بمختلف أبعادها (الاقتصادي، القانوني، الأخلاقي، الخيري) على تحقيق العائد على الاستثمار الاجتماعي في المنظمات التعليمية.
حيث اعتمدنا على المنهج الوصفي والتحليلي في وصف الظاهرة المدروسة حيث تم استخدام الاستبيان كأداة لجمع البيانات الأولية، حيث تم توزيع 45 استبيان على أفراد العينة، تم رفض 05 استبياناتوتم استرجاع 40 استبيان وهي قابلة للدراسة.
النتائج التي توصلنا إليها من خلال دراستنا هذه تتمثل في كون أن هناك علاقة طردية بين مستوى تطبيق المسؤولية الاجتماعية ومستوى تحقيق العائد على الاستثمار الاجتماعي، وتوصلنا أيضا إلى أنه هناك فروقات ذات دلالة إحصائية لتحقيق العائد على الاستثمار الاجتماعي
This study aims to investigate the impact of applying social responsibility in its various dimensions (economic, legal, ethical, charitable) on achieving return on social investment in educational organizations.
We relied on the descriptive and analytical approach in describing the phenomenon studied, where the questionnaire was used as a tool to collect primary data, where 45 questionnaires were distributed to the sample members, 05 questionnaires were rejected and 40 questionnaires were retrieved and are subject to study.
The results we reached through this study are that there is a direct relationship between the level of application of social responsibility and the level of achieving return on social investment, and we also concluded that there are statistically significant differences in achieving return on social investment