DSpace Repository

الرضا عن الحياة وعلاقته بالتفاؤل والتشاؤم لدى أساتذة التعليم الإبتدائي ببلدية غرداية

Show simple item record

dc.contributor.author صفية, جبريط
dc.date.accessioned 2024-10-30T09:01:39Z
dc.date.available 2024-10-30T09:01:39Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.uri https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8802
dc.description.abstract تهدف هذه الدراسة إلى الكشف على طبيعة العلاقة القائمة بين الرضا عن الحياة وكل من التفاؤل والتشاؤم لدى أساتذة التعليم الإبتدائي ببلدية غرداية، وكذلك معرفة الفروق في الرضا عن الحياة وفي التفاؤل والتشاؤم والتي حسب متغير سنوات الخبرة. إعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي لملائمته طبيعة وأهداف الدراسة،حيث تتكونت عينة الدراسة من(100) أستاذ وأستاذة من أساتذة التعليم الإبتدائي ببلدية غرداية، اختيرت مؤسساتهم بطريقة عشوائية، وبتطبيق أدوات الدراسةوالمتمثلة في مقياس الرضا عن الحياة من إعداد مجدد الدسوقي (1996)، ومقياس التفاؤل والتشاؤم من إعداد أحمد عبد الخالق (1996)،وبعد جمع البيانات وإجراء المعالجة الإحصائية تم التوصل إلى النتائج التالية: - توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الرضا عن الحياة والتفاؤل لدى أساتذة التعليم الابتدائي ببلدية غرداية. - لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الرضا عن الحياة والتشاؤم لدى أساتذة التعليم الإبتدائي ببلدية غرداية - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الرضا عن الحياة حسب متغير سنوات الخبرة لدى أساتذة التعليم الإبتدائي ببلدية غرداية. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التفاؤل والتشاؤم حسب متغير سنوات الخبرة لدى أساتذة التعليم الإبتدائي ببلدية غرداية. This study aims to reveal the nature of the relationship between life satisfaction and both optimism and pessimism among primary school teachers in the municipality of Ghardaia, as well as to know the differences in life satisfaction and optimism and pessimism that are attributed to the variable of years of experience. In this study, we relied on the descriptive approach for its suitability to the nature and objectives of the study, as the study sample consisted of (100) male and female primary school teachers in the municipality of Ghardaia, their institutions were chosen randomly, and by applying the study tools represented in the life satisfaction scale prepared by Mujaddid Al-Dasouqi (1996), and the optimism and pessimism scale prepared by Ahmed Abdel Khaleq (1996), and after collecting the data and conducting statistical processing, the following results were reached: - There is a statistically significant relationship between life satisfaction and optimism among primary school teachers in the municipality of Ghardaia. - There is no statistically significant relationship between life satisfaction and pessimism among primary school teachers in the municipality of Ghardaia. - There are no statistically significant differences in life satisfaction according to the variable of years of experience among primary school teachers in the municipality of Ghardaia. - There are no statistically significant differences in optimism and pessimism according to the variable of years of experience among primary school teachers in the municipality of Ghardaia. EN_en
dc.publisher جامعة غرداية EN_en
dc.subject الرضا عن الحياة EN_en
dc.subject التفاؤل EN_en
dc.subject التشاؤم EN_en
dc.subject استاذ التعليم الإبتدائي EN_en
dc.subject life satisfaction EN_en
dc.subject optimism, pessimism EN_en
dc.title الرضا عن الحياة وعلاقته بالتفاؤل والتشاؤم لدى أساتذة التعليم الإبتدائي ببلدية غرداية EN_en
dc.type Thesis EN_en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account