Abstract:
هدفت دراستنا الحالية إلى التعرف عن طبيعة العلاقة بين الفاعلية الذاتية واستراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا، لدى تلاميذ السنة أولى ثانوي بثانوية مفدي زكرياء، غرداية كما سعت الدراسة إلى الكشف عن مستوى كل من الفاعلية الذاتية واستراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا وكذا ابراز الفروق في كل من الفاعلية الذاتية واستراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا تبعا لمتغير التخصص الأكاديمي للتلميذ.
ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي حيث تم اختيار عينة قدرها (120) تلميذاً وتلميذةً، مقسمة إلى (60) تلميذةً، و(60) تلميذًا وتم تطبيق مقياس الفاعلية الذاتية إعداد “هشام إبراهيم عبد الله وعصام عبد اللطيف عبد الهادي العقاد"، ومقياس إستراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا لـ: بنتريش وآخرون تعريب عزت عبد الحميد (1991) وتقنين وليد شوقي شفيق السيد (2009)، حيث توصلت نتائج الدراسة إلى ما يلي:
مستوى الفاعلية الذاتية لدى تلاميذ السنة أولى ثانوي هو مستوى متوسط.
يستخدم تلاميذ السنة الأولى ثانوي استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا بدرجة متوسطة.
تُوجد علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية بين الفاعلية الذاتية واستراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا لدى تلاميذ السنة الأولى ثانوي.
توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الفاعلية الذاتية لدى تلاميذ السنة أولى ثانوي تُعزى لمتغير التخصص.
توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا، لدى تلاميذ السنة أولى ثانوي تُعزى لمتغير التخصص.
Our current study aims at identifying the nature of the relationship between self-effectiveness and self-organised learning strategies. In the first year of secondary school, the study also sought to reveal the level of self-effectiveness and self-organised learning strategies, as well as to highlight differences in both self-effectiveness and self-organised learning strategies depending on the pupil's academic specialization variable.
In order to achieve the objectives of the study, the prescriptive curriculum was used. A sample of 120 pupils and pupils was selected, divided into 60 pupils and 60 pupils. The measure of self-effectiveness was applied. Izzat Abd al-Hamid (1991) and Taqanat Walid Shuqi Shafiq al-Sayed (2009), where the study's findings were as follows:
The level of subjective effectiveness of pupils of the first secondary year is an average level.
First-year secondary pupils use self-organised learning strategies at an intermediate level.
A statistically significant positive correlation exists between subjective effectiveness and self-organised learning strategies of first-year secondary pupils.
There are statistically significant differences in the subjective effectiveness of first-year secondary students attributable to the specialization variable.
There are statistically significant differences in self-organised learning strategies among pupils of the first secondary year attributable to the specialization variable.