الخلاصة:
هدفت الدراسة إلى التعرف على دور الذاكرة البصرية في تنمية الحصيلة اللغوية عند الطفل المصاب بمتلازمة داون، حيث تكونت عينة الدراسة من ثلاثة أطفال مصابين بمتلازمة داون على مستوى المركز النفسي البيداغوجي للأطفال المعاقين ذهنيا بمتليلي يتراوح سنهم ما بين 08 الى 14 سنة، و لتحقق من أهداف هذه الدراسة ثم الاعتماد على المنهج العيادي، كما ثم استخدام كل من اختبار الاحتفاظ البصري لأندري راي André Rey و اختبار الفحص اللغوي لشيفري ميلر Chevrie Muller وقد أظهرت نتائج الدراسة في شقيها الكمي و الكيفي أن الذاكرة البصرية تلعب دورا هاما في تنمية الحصيلة اللغوية عند الطفل المصاب بمتلازمة داون، كما أنها تحسن من عملية التواصل والتخفيف من حدة الاضطرابات النطقية.
الذاكرة البصرية، متلازمة داون، الحصيلة اللغوية.
The study aimed to identify the role of visual memory in developing the linguistic stock of a child with Down syndrome. The study sample consisted of three children with Down syndrome at the Psycho-Pedagogical Center for Mentally Handicapped Children in Metlili, aged between 8 and 14 years. To achieve the objectives of this study, the clinical approach was used and both the André Rey visual retention test and the Chevrie Muller linguistic examination test were used. The results of the study, both quantitative and qualitative, showed that visual memory plays an important role in developing the linguistic stock of a child with Down syndrome and that it improves the communication process and reduces the severity of speech disorders
Visual memory, Down syndrome, linguistic vocabulary.