Abstract:
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى العبء الذهني والأداء الوظيفي لدى أساتذة تعليم الإبتدائي بمدينة المنيعة، والكشف عن العلاقة بين العبء الذهني والأداء الوظيفي، كذلك التعرف على الفروق بإختلاف الاقدمية.
ولتحقيق الهدف من الدراسة تم تطبيق إستبيانين تم التأكد من خصائصهما السيكو مترية على عينة مكونة من (75) أستاذ بإبتدائيات وسط مدينة المنيعة، وبإستخدام المنهج الوصفي والأساليب الإحصائية المناسبة والاستعانة بالحزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية(SPSS22) تم التوصل الى النتائج التالية:
-مستوى العبء الذهني لدى أساتذة تعليم الابتدائي بوسط مدينة المنيعة متوسط.
-مستوى الأداء الوظيفي لدى أساتذة تعليم الابتدائي بوسط مدينة المنيعة مرتفع.
-لا توجد علاقة ذات دلالة احصائية بين العبء الذهني و الأداء الوظيفي لدى أساتذة تعليم الإبتدائي بوسط مدينة المنيعة.
-لا توجد فروق في مستوى العبء الذهني لدى أساتذة تعليم الإبتدائي بوسط مدينة المنيعة تعزى لمتغير الأقدمية.
-لا توجد فروق في الأداء الوظيفي لأساتذة تعليم الابتدائي بوسط مدينة المنيعة تعزى لمتغير الأقدمية.
The current study aimed to identify the level of mental load and job performance among primary school teachers in the city of Al-Mania, and to reveal the relationship between mental load and job performance, as well as to identify differences according to seniority.
To achieve the aim of the study, two questionnaires whose psychometric properties were confirmed were applied to a sample of (75) teachers in primary schools in the center of the city of Al-Manea. Using the descriptive approach, appropriate statistical methods, and the use of the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS22), the following results were reached:
-The level of mental load among primary school teachers in the center of the city of Al-Manea is average.
-The level of job performance among primary education teachers in the center of the city of Al-Manea is high.
-There is no statistically significant relationship between mental load and job performance among primary school teachers in the center of the city of Al-Manea.
-There are no differences in the level of mental load among primary school teachers in the center of the city of Al-Manea due to the variable of seniority.
-There are no differences in the job performance of primary education teachers in the center of the city of Al-Manea due to the variable of seniority.