Abstract:
إن منحة البطالة تعتبر كبرنامج حكومي وضعته الدولة الجزائرية لفئة العاطلين عن العمل و المتخرجين حديثا عن الجامعة للرفع من روحهم المعنوية و تحسين أوضاعهم الاجتماعية أثناء مرحلة البحث عن العمل وقد عالجنا في هذه الدراسة بإشكالية مفادها ما مدى تأثير منحة البطالة على مواصلة المسار التعليم الجامعي وتهدف هذه الدراسة إلى معرفة تأثير علاقة الرأس مال الثقافي للأسرة والمحيط الاجتماعي بقرارات الطالب الجامعي من خلال تشجيعه على مواصلة الدراسة أو التخلي عنها بغية الاستفادة بمنحة البطالة والدخول إلى عالم الشغل، و اعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي لتحليل و معالجة واقع الطلبة الجامعيين من حيث نظرته للجامعة و منحة البطالة و الظروف و التحديات الأكاديمية التي يتعرض لها خلال مزاولة الدراسة.
The unemployment benefits are considered a government program implemented by the Algerian state for the unemployed and recent university graduates to boost their morale. provide improve their social conditions.and provide for their livelihood during the job search phase. In this study we have addressed the problem of the extent to which the unemployment allowance affects the continuation of university educational path. This study aims to determine the impact of the rilationship between the cultural capital of the family and the social environment on the decisions of university students', by encouraging them to continue their studies or drop out in order to benefit from the unemployment allowance and enter the labor market. In this study we relied on the descriptive analytical method to treat and analysis the reality of students in terms of their view of the university and unemployment benefits, as well as the circumstances and challenges they face during their studies.