Abstract:
نسعى من خلال قيامنا بهذا البحث إلى تحقيق جملة من الأهداف من أهمها محاولة تقديم تحليل علمي لعلاقة القيادة على اداء العاملين .والتعرف على القيادة الإدارية من حيث المفهوم والخصائص وتحديد أهميتها بالنسبة للمنظومة الإدارية في المؤسسة محل الدراسة. من خلال الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي من خلال جمع البيانات بواسطة استبيان موزع على عينة مكونة من 60 موظف من موظفين ولاية المنيعة وقد توصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج منها:
أن القادة بولاية المنيعة يولون اهتمام كافي للعـاملين وهـذا مـا يجعلهم يشعرون بالانتماء للولاية .
Through our conduct of this research, we seek to achieve a number of goals, the most important of which is an attempt to provide a scientific analysis of the role played by leadership in guiding employees. And to identify administrative leadership in terms of concept and characteristics, and to determine its importance in relation to the administrative system in the institution under study. By relying on the analytical descriptive approach by collecting data by means of a questionnaire distributed to a sample of 60 employees from the state of Al-Manea, the study concluded a set of results, including: The leaders in the state of Manea pay enough attention to the workers, and this is what makes them feel a sense of belonging to the state. It also found a statistically significant relationship between counseling and raising the performance of workers in the state of Manea.