الخلاصة:
تعتبر الزكاة الركن الثالث من أركان الإسلام الخمسة، من بين أنواعها زكاة الزروع والثمار والخضر والفواكه، حيث يتناول هذا البحث مسألة: زكاة الخضروات والفواكه في الفقه الإسلامي، ومن خلاله تطرقت إلى تفصيل مفهوم زكاة الزروع والثمار من حيث بيان ماهية الزكاة وذلك بتعريفها وبيان حكمها وشروط وجوبها والأموال التي تجب فيها، ثم تحدثت عن الزروع والثمار باعتبار أن الخضروات والفواكه جزء منها.
ثم تطرَّق البحث في جانه الثاني إلى تفصيل زكاة الخضروات والفواكه بتعريفها وتوصيفها وذكر المصطلحات الفقهية المتعلقة بالمسألة، وأهم المسائل والأحكام اللَصيقة بها.
وخلصت إلى ترجيح رأي الإمام أبي حنيفة الذي يوافق فيه من المالكية ابن العربي وابن حبيب وابن الماجشون القائل بوجوب زكاة الخضروات والفواكه، كونه الرأي الأكثر تحقيقا للمقاصد الشرعية ومصالحها التي راعت حال الفقراء والمساكين، وجسدت مبدأ التكافل الاجتماعي والتعاون بين أفراد المجتمع.
Zakat is the third of Islam's five pillars, of which Zakat is one. Planters, fruits and vegetables, where this research addresses the issue: Zakat Vegetables and fruits in Islamic jurisprudence, through which I touched on the detail of the concept of Zakat Implants and Fruits in terms of indicating what zakat is by defining and indicating their judgment and the conditions of their obligation and the money they must, and then I talked about planting and fruit as vegetables and fruits are part of them.
The research in his second committee then touched on the breakdown of vegetable and fruit zakat by defining and describing them and mentioning jurisprudence on the issue, and the most important issues and the provisions attached there to.
It concluded that the opinion of Imam Abu Hanifa in which the son of Malikiya agrees was weighted Al-Arabi, the son of Habib and the son of Al-Majshon that vegetables and fruits must be zakat being the most realized view of legitimate purposes and interests that took into account the situation of the poor and people living in poverty, and embodied the principle of social solidarity and cooperation among members of society.