Abstract:
هدف الدراسة الحالية إلى دراسة العلاقة بين الصحة النفسية والدافعية للتعلم لدى تلاميذ الرابعة المتوسط
المقبلين على شهادة، ومعرفة مستوى الصحة النفسية والدافعية للتعلم لدى تلاميذ، وكذلك معرفة الفروق ذات
دلالة إحصائية في الصحة النفسية ودافعية للتعلم بالنسبة لمتغير الجنس، ولتحقيق هذه الأهداف اعتمدنا على
المنهج الوصفي وعلى استبيان كل من الصحة النفسية والدافعية للتعلم، على عينة قوامها )100( تلميذ
وتلميذة تم اختيارهم بطريقة العشوائية البسيطة، وبعد معالجة الإحصائية لبيانات الدراسة وباستخدام الأساليب
الإحصائية تم التوصل إلى النتائج التالية:
• وجود علاقة إرتباطية دالة إحصائيا بين الصحة النفسية والدافعية للتعلم لدى تلاميذ الرابعة متوسط.
• يوجد مستوى متوسط لصحة النفسية لدى تلاميذ الرابعة متوسط.
• يوجد مستوى متوسط لدافعية التعلم لدى تلاميذ الرابعة متوسط.
• وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الصحة النفسية والدافعية للتعلم تعزى لمتغير الجنس. The current study aims to study the relationship between psychological
health and motivation to learn among fourth-intermediate students who are
about to obtain a certificate, and to know the level of mental health and
motivation to learn among students, as well as to know the statistically
significant differences in psychological health and motivation to learn in
relation to the gender variable. To achieve these goals, we relied on the
descriptive approach. On a questionnaire for both psychological health and
motivation to learn, on a sample of (100) male and female students who were
selected by a simple random method, and after statistical processing of the
study data and using statistical methods, the following results were reached:
• There is a statistically significant correlation between psychological health
and motivation to learn among fourth-grade middle school students.
• There is an average level of mental health among fourth-grade middle school
students.
• There is an average level of learning motivation among fourth-year middle
school students.
• There are statistically significant differences in psychological health and
motivation to learn due to the gender variable.