Abstract:
تهدف دراستنا الى معرفة أثر الدعاة بموقع التواصل الاجتماعي فيسبوك في تنمية الوعي الديني لدى الطالبات الجامعيات، وقد قمنا بطرح التساؤل الرئيسي التالي:
ما هو أثر الدعاة بموقع التواصل الاجتماعي الفيسبوك على تنمية الوعي الديني لدى الطالبات الجامعيات بقسم علوم الاعلام والاتصال بجامعة غرداية؟
ويتضمن الأسلئة الفرعية التالية:
1) ماهي عادات وأنماط استخدام الطالبات الجامعيات لموقع الفيسبوك؟
2) ماهي دوافع استخدام موقع الفيسبوك؟
3) ماهي الاشباعات المحققة من خلال تلقي المنشورات الدينية لدعاة عبر الفيسبوك؟
وللإجابة عن التساؤلات، إتبعنا على الإجراءات المنهجية على عينة قصدية من طالبات قسم علوم الإعلام والإتصال قدرت بـ 103 مفردة، حيث توصلنا الى عدة نتائج منها:
تحرص الطالبات على متابعة المضامين الدينية المتمثلة في القيم الدينية النبيلة وأغلبهن يفضلن تلقي المنشورات الدينية لدعاة عن طريق الفيديوهات.
أغلب الطالبات يتابعن حسابات الدينية الخاصة بالدعاة على موقع الفيسبوك. فمن بين الدعاة الأكثر متابعة هو حساب الداعية محمود حسنات.
ترفع الحسابات الدينية لدعاة في الفيسبوك من وعي الديني لدى الطالبات، بحيث أنهم ساهموا في إثراء العبادات لديهن.
Our study aims to understand the impact of preachers on the social media platform Facebook in raising religious awareness among female university students. We posed the following main question:
What is the impact of preachers on Facebook on the development of religious awareness among female students in the Department of Media and Communication Sciences at Ghardaia University?
The study includes the following sub-questions:
1) What are the habits and patterns of Facebook use among female university students?
2) What are the motivations for using Facebook?
3) What gratifications are achieved through receiving religious posts from preachers on Facebook?
To answer these questions, we followed methodological procedures on a purposive sample of female students from the Department of Media and Communication Sciences, comprising 103 individuals. We arrived at several findings, including:
The students are keen to follow religious content characterized by noble religious values, with most preferring to receive religious posts from preachers through videos.
Most of the students follow religious accounts of preachers on Facebook. One of the most followed preachers is Mahmoud Hassanat.
The religious accounts of preachers on Facebook enhance the religious awareness of the students, contributing to the enrichment of their worship practices.