Abstract:
جاءت هذه الدراسة لإبراز فعالية الأساليب الإقناعية المستخدمة في الحملات الإعلامية التي تقوم بها الوكالة الوطنية لدعم وتنمية المقاولاتية، وتمحورت الدراسة حول الإشكالية التالية: ماهي الأساليب الإقناعية المستخدمة في الحملات الإعلامية من طرف نظر المكلفين بالإتصال في الوكالة الوطنية لدعم وتنمية المقاولاتية في الجزائر؟، وهدفت الدراسة الحالية الى التعرف على الأساليب والمهارات الإقناعية المختلفة المعتمدة من طرف المكلفين بالإتصال بالوكالة الوطنية لدعم وتنمية المقاولاتية، وكذلك تسليط الضوء على الدور الرئيسي الذي تقوم به الوكالة الوطنية لدعم وتنمية المقاولاتية لإقناع الشباب في إنشاء المؤسسات الصغيرة و المتوسطة. وللإجابة على إشكالية الدراسة ، إعتمدنا على المنهج الوصفي التحليلي وقمنا باختيار عينة من مجتمع، حيث طبقت الدراسة على مجتمع بحث تمثل في المكلفين بالإعلام والإتصال في مختلف الوكالات الوطنية لدعم وتنمية المقاولاتية بالجزائر، واستخلصنا في دراستنا أداة الإستبيان بجمع البيانات الميدانية للدراسة عدده 56 مكلفا بالإتصال، واستخدمنا الأدوات الإحصائية في التحليل والمناقشة لقياس مدى فعالية الأساليب الإقناعية خلال الحملات الإعلامية.
وبعد الدراسة النظرية والتطبيقية لموضوع البحث توصلنا الى مجموعة من النتائج أهمها:
- أن الأساليب الإقناعية المستخدمة من طرف المبحوثين ترتكزت على الإستمالات العاطفية والإستمالات العقلية وبدرجة أقل الإستمالات التخويفية
- خلال هذه الدراسة تبين لنا أن كل المكلفين بالاعلام والاتصال في الوكالة الوطنية لدعم وتنمية المقاولاتية يستخدمون مهارات الاتصال بشكل فعال وهذا نتيجة تكوينهم خلال المسار الدراسي الجامعي، أو تكوينات الوكالة.
The study discusses to highlight the effectiveness of persuasive techniques used in media campaigns conducted by the National National Entrepreneurship for the Support and Development Agency. The study focused on the following problem: What are the persuasive techniques used in media campaigns from the perspective of communication officials at the national level within the National National Entrepreneurship for the Support and Development Agency.? The study included two variables: the independent variable of persuasive techniques and the dependent variable of media campaigns. The current study aimed to identify the different persuasive techniques and skills employed by communication officials at the National National Entrepreneurship for the Support and Development Agency, as well as shed light on the agency's role in establishing small and medium-sized enterprises.
To address the study's problem and test the hypotheses, a descriptive analytical method was adopted as it suited the study's topic. The study was applied to a research community represented by communication officials at the national level within the National Entrepreneurship for the Support and Development Agency. To achieve our study's objectives, we distributed a questionnaire consisting of 40 items to the entire research community, which comprised 56 communication officials. Statistical tools were used in the analysis and discussion to measure the effectiveness of persuasive techniques during media campaigns.
Following the theoretical and applied study of the research topic, we reached several conclusions, including:
• The process of persuasive techniques during media campaigns in our study primarily relied on emotional appeals and, to a lesser extent, rational appeals and fear appeals.
• Throughout this study, it became evident that all communication officials within the National Entrepreneurship for the Support and Development Agency. effectively utilize communication skills, which is a result of their education during their academic path or training within the agency.