dc.description.abstract |
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى مهارات الاستيعاب القرائي لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي
باستخدام المنهج الوصفي التحليلي على عينة تكونت من )081( تلميذا وتلميذة بمدينة متليلي ولاية غرداية ، وتمثلت
أدوات الدراسة في قائمة لمهارات الاستيعاب القرائي بكافة مستوياتها )الحرفي، والاستنتاجي، والنقدي، والتذوقي
والإبداعي( وعلى أساسها تم بناء اختبار لمهارات الاستيعاب القرائي. وتوصلت النتائج الدراسة إلى ما يلي:
- أن مستوى مهارات الاستيعاب القرائي لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي متوسطا.
- إن مستوى مهارات الاستيعاب القرائي الحرفي، والنقدي، والتذوقي لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي متوسطا. أما
مستوى مهارات الاستيعاب القرائي الاستنتاجي لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي مرتفعا، ومستوى مهارات
الاستيعاب القرائي الإبداعي لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي منخفضا.
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى مهارات الاستيعاب القرائي لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي تعزى
لمتغير الجنس لصالح الإناث. This study aimed to identify the level of reading comprehension skills for
fifth year students of primary school, using the descriptive analytical method on a
sample of (180) male and female students in the city of Metlili, Ghardaia, The study
tools consisted of a list of reading comprehension skills at all levels (literal, deductive,
critical, tasteful, and creative), on the basis of which a test of reading comprehension
skills was built, the study reached the following results:
- The level of reading comprehension skills of the fifth year students is average.
- The level of literal, critical, and tasteful reading comprehension skills for fifth year
students is average. As for the level of inferential reading comprehension skills for
the fifth year students of primary school, is high, and the level of creative reading
comprehension skills for the fifth year students of primary school was low.
- There are statistically significant differences in the level of reading comprehension
skills for the fifth year students of primary school due to the gender variable in favor
of females. |
EN_en |