DSpace Repository

تحديات تطوير التجارة الالكترونية في الجزائر

Show simple item record

dc.contributor.author هواري, منصوري
dc.contributor.author سامية, بدوي
dc.date.accessioned 2024-09-23T07:58:05Z
dc.date.available 2024-09-23T07:58:05Z
dc.date.issued 2023-11
dc.identifier.uri https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8671
dc.description.abstract تعد التجارة من أبرز الأنشطة الإنسانية الاقتصادية قديما وحديثا، فهي العملية يتم من خلالها تلبية احتياجات الأفراد المادية من بضائع وممارسة للعمل التجاري. ولكن ظهر اليوم مفهوم جديد للتجارة يعرف بالتجارة الإلكترونية تتم باستخدام الوسائل التكنولوجية الحديثة والتي تعتمد على شبكة الإنترنت. تعمل التجارة الإلكترونية على تنشيط حركة التجارة للدول وتزيد دخلها الوطني وينعكس ذلك على جميع الخدمات، وتدعم المؤسسات الصغيرة والمتناهية الصغر وينعكس ذلك على الأنشطة الاقتصادية. هذه الورقة البحثية في محاولة تشخيص واقع التجارة الالكترونية في الجزائر، والتعرف على أهم التحديات التي تواجه عملية تطوير استخدام التجارة الالكترونية في الجزائر، توصلت الدراسة إلى مجموعة من التحديات التي تعيق تطور الجارة الالكترونية في الجزائر والتي من أهمها تحدي الدفع الالكتروني وتحديات قواعد التسويق الالكتروني، وتحدي ضعف الخدمات خاصة الشحن وبعض التحديات الأخرى خاصة القانونية منهاTrade is one of the most prominent humane economic activities, past and present, as it is the process through which individuals ’material needs in terms of goods and business practice are met. Today, however, a new concept of trade has emerged, known as "E-Commerce"; it is trade that takes place using modern technological means and which depends on the Internet. E-commerce activates the trade movement of countries and increases their national income, and this is reflected in all services. It supports small and micro enterprises and this is reflected in economic activities. this research paper aims to try to diagnose the reality of electronic commerce in Algeria, and to identify the most important challenges facing the process of developing the use of electronic commerce in Algeria, The study reached a set of challenges that hinder the development of the electronic neighbor in Algeria, the most important of which are the challenge of electronic payment and the challenges of electronic marketing rules, and the challenge of weak services, especially shipping, and some other challenges, especially legal ones EN_en
dc.publisher جامعة غرداية : كلية العلوم الإقتصادية ، التجارية والعلوم التسيير EN_en
dc.subject انترنت EN_en
dc.subject تجارة الكترونية EN_en
dc.subject أسواق الكترونية EN_en
dc.subject دفع الكتروني EN_en
dc.subject مواقع الكترونية EN_en
dc.title تحديات تطوير التجارة الالكترونية في الجزائر EN_en
dc.type Article EN_en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account