Abstract:
تعد التجارة من أبرز الأنشطة الإنسانية الاقتصادية قديما وحديثا، فهي العملية يتم من خلالها تلبية
احتياجات الأفراد المادية من بضائع وممارسة للعمل التجاري. ولكن ظهر اليوم مفهوم جديد للتجارة يعرف
بالتجارة الإلكترونية تتم باستخدام الوسائل التكنولوجية الحديثة والتي تعتمد على شبكة الإنترنت. تعمل
التجارة الإلكترونية على تنشيط حركة التجارة للدول وتزيد دخلها الوطني وينعكس ذلك على جميع
الخدمات، وتدعم المؤسسات الصغيرة والمتناهية الصغر وينعكس ذلك على الأنشطة الاقتصادية. هذه
الورقة البحثية في محاولة تشخيص واقع التجارة الالكترونية في الجزائر، والتعرف على أهم التحديات التي
تواجه عملية تطوير استخدام التجارة الالكترونية في الجزائر، توصلت الدراسة إلى مجموعة من التحديات
التي تعيق تطور الجارة الالكترونية في الجزائر والتي من أهمها تحدي الدفع الالكتروني وتحديات قواعد التسويق
الالكتروني، وتحدي ضعف الخدمات خاصة الشحن وبعض التحديات الأخرى خاصة القانونية منهاTrade is one of the most prominent humane economic activities, past
and present, as it is the process through which individuals ’material needs in
terms of goods and business practice are met. Today, however, a new
concept of trade has emerged, known as "E-Commerce"; it is trade that
takes place using modern technological means and which depends on the
Internet. E-commerce activates the trade movement of countries and
increases their national income, and this is reflected in all services. It
supports small and micro enterprises and this is reflected in economic
activities. this research paper aims to try to diagnose the reality of electronic
commerce in Algeria, and to identify the most important challenges facing
the process of developing the use of electronic commerce in Algeria, The
study reached a set of challenges that hinder the development of the
electronic neighbor in Algeria, the most important of which are the
challenge of electronic payment and the challenges of electronic marketing
rules, and the challenge of weak services, especially shipping, and some
other challenges, especially legal ones