Abstract:
تميزت الساحة العالمية في السنوات الأخيرة بتسارع التحولات السياسية والاقتصادية بما سمح بتفتح
الأسواق وإلغاء الحواجز تُعد التجارة الالكترونية أهم اختراعات العصر التي من خلالها يمكن تحقيق أرباح لا
يمكن تحقيقها بالطرق التقليدية تقدم هذه الورقة البحثية التي عنوانها المشاكل والتحديات المتعلقة بجباية
التجارة الالكترونية شرحا لكل من التجارة الإلكترونية، وجباية التجارة الالكترونية في الجزائر حيث تناولنا
الموضوع بشكل توضيح ي موضوعي من خلال التعرف على مختلف المشاكل والتحديات التي تتعرض لها
جباية التجارة الالكترونية، تهدف الورقة البحثية إلى البحث في إشكالية التجارة الالكترونية وجبايتها وسبل
الحد من مشاكلها، توصلنا إلى النتائج والتوصيات التالية: إقامة ملتقيات ودورات علمية في الجامعات
بالتنسيق مع المديرية العامة للضرائب توضح جباية التجارة الالكترونية مشاكلها وتقديم الحلول المناسبة لها ،
نشر الوعي العلمي والثقافي والمعلوماتي لدى أفراد المجتمع بتحسيسهم بفوائد التجارة الالكترونيةIn recent years, the global arena has been characterized by the
acceleration of political and economic transformations, which allowed the
opening of markets and the abolition of barriers. Electronic commerce is
considered the most important invention of the era through which profits
can be achieved that cannot be achieved through traditional methods. This
research paper, entitled Problems and Challenges Related to Electronic
Commerce Collection, provides an explanation of each of electronic
commerce. And the collection of electronic commerce in Algeria, where we
addressed the issue in an objective, explanatory way by identifying the
various problems and challenges faced by the collection of electronic
commerce. The research paper aims to investigate the problem of electronic
commerce, its collection, and ways to reduce its problems. We reached the
following results and recommendations: Holding forums and courses.
Scientific research in universities, in coordination with the General
Directorate of Taxes, e-commerce collection explains its problems and
provides appropriate solutions to them, spreading scientific, cultural and
information awareness among members of society by making them aware
of the benefits of e-commerce