Abstract:
تدور مشكلة دراستنا حوؿ ظاىر التنمر وعلبقتها بالتحصيل الدراسي للتلبميذ الدتنمر عليهم في مرحلة التعليم
الدتوسط حيث ىدفت الدراسة الذ التعرؼ على ماىية ىذه العلبقة عند التلبميذ الدتنمر عليهم بمتوسطة
الشهيدة قريدة فاطنة ، و قد حاولنا معالجة ىذا الدوضوع من خلبؿ طرح التساؤؿ العاـ التالر :
ىل توجد علاقة بين التنمر المدرسي كالتحصيل الدراسي للتلاميذ المتنمر عليهم في مرحلة التعليم The problem of our study revolves around the phenomenon of bullying and its
relationship to the academic achievement of bullied students in the middle school
stage. The study aimed to identify the nature of this relationship among bullied
students at the martyr Quraidah Fatna middle school. We have tried to address this
topic by asking the following general question Is there a relationship between
school bullying and the academic achievement of bullied students in middle
school? Then we set partial hypotheses and a general hypothesis stating: There is a
relationship between school bullying and the academic achievement of bullied
students in the middle school stage. To achieve the objectives of the study, we
relied on the descriptive approach, and relied on observation and an interview
form consisting of 28 questions divided into Three basic axes, which we applied
to distribute them to 77 male and female students at multiple levels in the
institution, and we were chosen to design them. After applying two study tools to
examine the data obtained, it was transcribed directly into the statistical analysis
program SPSS, and we must all use practical and analytical methods to analyze the
results obtained, in order to arrive at the end. To the following results, the most
important of which are :There is a moderate correlation between physical bullying
and the academic achievement of bullied students in the Journal of Intermediate
Education. Verbal bullying through sarcasm and ridicule contributes significantly
to the decline in the level of concentration and understanding of the bullies in the
middle school stage.
المتوسط؟ ومن ثم وضعنا فرضيات جزئية و فرضية عامة مفادىا : توجد علبقة بتُ التنمر الددرسي والتحصيل
الدراسي للتلبميذ الدتنمر عليهم في مرحلة التعليم الدتوسط ، ولتحقيق أىداؼ الدراسة اعتمدنا على الدنهج
الوصفي ، وتم الاعتماد على الدلبحظة و الاستمارة بالدقابلة التي تتكوف من 28 سؤاؿ تنقسم على ثلبث
لزاور اساسية ، طبق توزيعها على عينة قوامها 77 تلميذ وتلميذة لجميع مستويات في الدؤسسة وكاف اختيارنا
للعينة قصديا وبعد تطبيق أداتي الدراسة وجمع البيانات الدتحصل عليها تم تفريغها مباشرة في برنامج التحليل
الاحصائي Spss واستخدمنا جملة من الاساليب الدنهجية والاحصائية لتحليل النتائج الدتحصل عليها ،
لنتوصل في الأختَ الذ النتائج التالية وألعها :
- يوجد إرتباط متوسط بتُ التنمر الجسدي والتحصيل الدراسي للتلبميذ الدتنمر عليهم في مرجلة التعليم
الدتوسط.
- سػاىم التنمػر اللفظػػي بالسػخرية والاسػتهزاء بشػػكل كبػتَ في إلطفػػاض مسػتوى تركيػز واسػػتيعاب التلبميػذ الدتنمػػر
عليهم في مرحلة التعليم الدتوسط .