الخلاصة:
عنوان الدراسة: أساليب المعاملة الوالدية –كما يدركها الأبناء-وعلاقتها بالتوافق النفسي لدى التلاميذ
الموهوبين في مرحلة التعليم المتوسط.
هدفت الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين أساليب المعاملة الوالدية –كما يدركها الأبناء-والتوافق النفسي لدى
تلاميذ الموهوبين في مرحلة المتوسط.
المنهج: وظفنا في دراستنا الحالية المنه الوصفي الارتبايي وبطريقة العينة القددية الحددية.
مجتمععع وعينععة الدراسعععة: يتكووون متمووع الدراسووة مووون 6611( تلميووذ وتلميووذة يزاولوووون دراسووتهم في السوونة ال انيوووة
وال ال وووة والرابعوووة متوسوووط، والمسوووجلين في العوووا الدراسوووي 0202-0202 ( في متوسوووطة الإصووولاا للبنوووات-فووور
حواشة-، تاونزة العلمية، الشيخ عمي سعيد، الإما ربيع بن حبيب ومتوسطة النور القرآنية للبنات –فور القدور-،
وقد بلغت عينة الدراسة الأساسية 66( مفردة، تم تطبيق عليهم أدوات الدراسة ثم تحليل البيانات إحدائيا.
أدوات الدراسة: تم لت أدوات المستخدمة في دراستنا فيما يلي:
استمارة ترشيح الأساتذة مقحوت فتيحة0206(.
مقياس رنزولي لسمات الموهوبين.
مقياس أساليب المعاملة الوالدية –ما يدركها- مقحوت فتيحة 0262(
مقياس التوافق النفسي زينب الشقير 0222(
نتائج الدراسة: توصلت الدراسة إلى النتائ التالية:
توجد علاقة ارتبايية بين أساليب المعاملة الوالدية والتوافق النفسي لدى تلاميذ الموهوبين في مرحلة التعليم
المتوسط عند مستوى دلالة 2.26( ومعامل الارتباط 2.02(.
توجووود علاقوووة ارتباييوووة ذات دلالوووة إحدوووائية بوووين أسووواليب المعاملوووة الوالديوووة والتوافوووق الأسوووري لووودى تلاميوووذ
الموهوبين في مرحلة تعليم المتوسط عند مستوى الدلالة 2.26 ومعامل ارتباط 2.20
لا توجوود فووروت ذات دلالوووة إحدووائية بوووين ابنسووين في أسوواليب المعاملوووة الوالديووة لووودى تلاميووذ الموهووووبين في
مرحلة التعليم المتوسط عند مستوى الدلالة 2.60( ومعامل ارتباط 2.26-(.
لا توجد فروت ذات دلالة إحدائية في التوافق النفسي لدى تلاميذ الموهوبين في مرحلة التعليم المتوسط،
عند مستوى الدلالة 2.22( وفي معامل ارتباط 0..2(. Study title: Parental treatment styles - as perceived by childrens -
and their relationship to psychological adjustment among gifted
students in the middle school education stage.
This study aimed to reveal the relationship between parental
dealing styles - as perceived by childrens - and psychological
adjustment among gifted students in the middle school
education stage in Ghardaia state (Algeria).
Method: In the research, we used the descriptive, correlational
approach and the quota purposive sample approach.
Study population and sample: The study sample consists of
(1766) male and female students who are practicing their studies
in the second, third and fourth years of middle school, and who
are registered in the education year (2023-2024) in Al-Islah
Girls’ Middle School - Hawasha Branch -, Taunza Al-Ilmiyya,
Sheikh Ammi Saeed, Imam Rabie bin Habib and Al-Noor
Qur’anic Girls middle school education stage - Al-Qasr Branch
-. The sample of the basic study was (77) individuals, and was
applied to them, the statistical analysis.
Study tools: The tools used in our study were as follows:
Teachers nomination formulation (Makhout Fatiha 2021).
Renzulli scale for gifted traits.
A parental dealing styles Scale - as perceived by children -
(Makhout Fatiha 2014).
Psychological adjustment scale (Zainab Al-Shuqair 2003).
Study results: The study reached the following results:
There is a relationship between parental dealing styles and
psychological adjustment among gifted students in the
د
middle school education stage at the significance level
(0.01) and the correlation coefficient (0.23).
There is a statistically significant relationship between
parental dealing styles and family adjustment among gifted
students in the middle school education stage at a
significance level of 0.01 and a correlation coefficient of
0.42.
There are no statistically significant differences between the
sexes in the parental dedaling styles of gifted students in the
middle school education stage at the significance level
(0.75) and correlation coefficient (-0.31).
There are no statistically significant differences between the
sexes in the psychological adjustment of gifted students in
the middle school education stage, at the significance level
(0.34) and with a correlation coefficient (0.95).