Abstract:
سعت الدراسة الى التعرف على مستوى الانغماس الوظيفي لدى أساتذة
التعليم الثانوي ببلدية الرويسات بورقلة ، و معرفة ما إذا كانت هناك فروق ذات
دلالة إحصائية في مستوى الانغماس الوظيفي وفقا للمتغيرات الشخصية
) الجنس، السن ، سنوات الخدمة ( ، و تكونت العينة من ) 100( أستاذ و
أستاذة تعليم ثانوي ، كما تم انجاز هذه الدراسة في مدة ثلاثة أشهر، واستخدم
الباحث المنهح الوصفي.
كما تم تبني مقياس الانغماس الوظيفي الذي اعتمده الباحث خالد عوض
عبدالله مؤنس في دراسته )2018( و الذي يحتوي على )15( بندا ، و توصلت
الدراسة الى ان مستوى الانغماس الوظيفي لدى افراد العينة جاء بدرجة
منخفضة ، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية لدى افراد بين
متوسطات استجابات افراد العينة تعزى لمتغير الجنس لصالح الاناث وتعزى
لمتغير السن، كما أظهرت كذلك عدم و وجود فروق ذات دلالة إحصائية لدى
افراد أفراد العينة وفقا لمتغير سنوات الخدمة . The study sought to identify the level of job immersion among the
teachers of secondary education in the municipality of Rouissat in
Ouargla, and to find out whether there are statistically significant
differences in the level of job immersion according to personal
variables (gender, age, years of service), and the sample consisted of
100) teachers. and this study was completed in a period of three
months .
and the researcher used the descriptive curriculum, and the job
immersion scale adopted by the researcher Khaled Awad Abdullah
Mu'nis in his study (2018), which contains (15) items, and the study
concluded Indicating that the level of job immersion among the
sample members was low, and the results also showed that there are
statistically significant differences between the averages of the
responses of the sample members due to the gender variable in favor
of the females and attributed to the age variable, as well as the absence
of statistically significant differences among the members of the
sample. According to the variable years of service.