الخلاصة:
هدفت الدراسة إلى معرفة طبيعة النسق القيمي عند معلمـي مـدارس الحيـاة اﻻبتدائيـة الحـرة، وباسـتخدام أسـلوب الحصـر الشـامل تـم
توزيــع المقيــاس علـــى مجتمــع البحـــث المتكــون مـــن (82) معلمــا ومعلمـــة فــي مــدارس الحيـــاة اﻻبتدائيــة الحـــرة بمدينــة القـــرارة للعــام الدراســـي
(2019-2020) حيث تم استرداد (74) استبانة، ولتحقيق أهداف الدراسة تم اﻻعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، وعلى مقياس القيم
للسيد محمود أبو النيل وماهر محمود الهواري على منوال اختبار البورت ولنـدزي للقـيم لجمـع البيانـات، وبعـد تحليلهـا توصـلت الدراسـة إلـى
النتائج التالية:
1- ترتبت القيم تنازليا لدى معلمي مدرسة الحياة اﻻبتدائية كما يلي: القيم الدينية – القيم اﻻجتماعية – القيم النظرية – القيم اﻻقتصادية –
القيم السياسية – القيم الجمالية.
2- وجود فروق ذات دﻻلة إحصائية في القيم (اﻻقتصادية) لصالح المعلمين، وفي القيم (الدينية - النظرية - الجمالية) لصالح المعلمات.
باستثناء القيم (السياسية - اﻻجتماعية). This survey was conducted to know the nature of the value system among the teachers in free
primary schools ‘ El-Hayat”. In aiming to use a comprehensive inventory method, the scale was
distributed to the team of research, consisted of (82) teachers in free primary schools of the city in the
academic year (2019-2020), where (74) questionnaires were recovered.
In order to achieve the objectives of the study, the analytical descriptive approach and the value
scale of Mr. Mahmoud Abu El-Nil and Maher Mahmood Al-Hawari, which were mainly based on the
pattern of Albert Disney test of values, were adopted for data collection.
After analyzing the data gathered, the study found the following results:
1- The values for the teachers in “El-Hayat” Elementary School are arranged in descending order as
follows: religious values - social values - theoretical values - economic values - political values -
aesthetic values.
2- There are statistically significant differences in (economic) values in favor of male teachers, and in
(religious, theoretical, aesthetic) values for female teachers. Except for (socio-political) values.