الخلاصة:
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى التدفق النفسي والصمود النفسي والعلاقة بينهما لدى أساتذة التعليم الابتدائي لولاية غرداية، وتكونت العينة من (61) فردا تم اختيارهم بطريقة العينة العشوائية الطبقية من ابتدائيات المقاطعة الثانية لولاية غرداية، تراوحت أعمارهم ما بين (42 و53)، وتم تطبيق مقياس التدفق النفسي لـلموساوي والشطب (2016)، ومقياس الصمود النفسي لباسل محمد عبد الله عاشور (2017). وتمت معالجة البيانات باستخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية
(SPSS)وتوصلت نتائج الدراسة إلى عدم وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين التدفق النفسي والصمود النفسي لدى أفراد العينة، كما أسفرت الدراسة عن وجود مستوى منخفض لكل من المتغيرين التدفق النفسي والصمود النفسي لدى أفراد العينة، بينما كشفت الدراسة الحالية إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسط درجات التدفق النفسي ومتوسط درجات الصمود النفسي لدى أساتذة التعليم الابتدائي تعزى لمتغير السن ومتغير الجنس والأقدمية، وقد فسرت النتائج على ضوء الأطر النظرية والدراسات السابقة وثيقة الصلة بالدراسة الحالية. The current study aimed to reveal the relationship between the psychological flow and the psychological resilience and the level of eatch of them among teatchers of primary education in the state of Ghardaia. The sample consisted of (61) individuals who were selected by a stratified random sampling method from the primary schools of the second district of the state of Ghardaia. Their ages ranged between (42 and 53). The Psychological Flow Scale by Al-Moussawi and Al-Shattab (2016), and the Psychological Resilience Scale by Bassel Muhammad Abdullah Ashour (2017).
The data was processed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) The results of the study found that there was no statistically significant correlation between psychological flow and psychological resilience among the sample members. The study also resulted in a low level for both variables of psychological flow and psychological resilience among the sample members, while the current study revealed that there were no significant differences. There is a statistical difference between the average psychological flow scores and the average psychological resilience scores among primary education teachers due to the variable of age, gender, and seniority. The results were interpreted in light of theoretical frameworks and previous studies closely related to the current study.